Indholdsfortegnelse
Analyser den nuværende konkurrencesituation i boghandlerbranchen.

Analyser hvilke faktorer i omverdenen der især har været medvirkende til, at den traditionelle boghandler er udfordret.

Teknologiske forhold:

Kulturelle forhold

Konkurrenter

Demografiske forhold

Diskuter følgende udsagn:
• Det er en KSF for den traditionelle boghandler både at have et bredt og dybt sortiment.
• SAXO.com følger den generiske strategi ”omkostningsleder”.
• Det er svært for en traditionel boghandler at differentiere sig fra andre konkurrenter på markedet.

Identificér en væsentlig udfordring for enten Bog & Idé eller Saxo.com. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Denne case-opgave omhandler boghandlerbranchen og til at starte med skal vi analysere den nuværende konkurrencesituation i boghandlerbranchen.

Først vil jeg lave en markedskarakteristik for at få et bedre overblik over det pågældende marked derefter vil jeg anvende konkurrencetragtsmodel til at identificere konkurrencen på marked

dog er dette en anderledes case-opgave, da denne branche er som den er vil jeg ikke medbringe mærkekonkurrencen og budgetkonkurrencen. Jeg vil dermed fokusere mere på produkttypekonkurrence og generisk konkurrence.

De produkter man typisk finder i boghandleren, er bøger og alle bøger kan benyttes forskelligt efter individets behov, man kan bruge en bog til at gøre sig klogere på, til en godnathistorie eller noget helt tredje, alt sammen op til individet selv.

For at kunne analysere den nuværende konkurrencesituation i boghandlerbranchen skal der anvendes en konkurrencetragtsmodel.

---

Markedsudfordrer på det danske marked indenfor boghandlerbranchen er virksomheder hvis sortiment består af lydbøger og E-bøger, en virksomhed såsom Mofibo.

Mofibo, satser mere på den yngre generation og mere teknologiske udviklede generation, dette kan resulteres ud fra deres beslutning fra begyndelse af, da Mofibo kun udbyder lydbøger og E-bøger.

Markedsfølger kan vi nemt kvalificere som et supermarked eller dagligvarebutik, grundet måden de tilpasser sig markedet på, nemlig ved at sælge bøgerne til billigere penge.

Dagligvarebutikkernes sortiment er langt fra så dybt som boghandlerene. Dog er dagligvarebutikkerne gået hen og blevet en større konkurrent for boghandler branchen, da dagligvarebutikkerne sælger bestsellere og mange lignende produkter.

Med denne analyse kan vi nu konkludere at konkurrencesituationen for boghandlerbranchen er stor og de seneste år er konkurrencen vokset markant. E-handlelen er en kæmpe skandale for de lokale traditionelle boghandlere.