Indledning
Dette bliver jeres første armlægning med en ”rigtig” skriftlig eksamensopgave. Altså̊ en opgave, der er opstillet som den eksamensopgave, som I selv vil få til skriftlig eksamen næste år.

I får dog kun uddrag af opgaven, da 5 elevtimer vil være for lidt til en hel opgave endnu. Uddraget er et typisk eksempel på en opgave 1, opgave 2 og opgave 4 i et typisk eksamenssæt.

I kommer her omkring det redegørende niveau, det analyserende niveau og det diskuterende niveau. Her på 2. år vil især det analyserende niveau være vigtigt at få på plads, men en introduktion og opstart på det diskuterende niveau er også̊ en god ide.

---

I bogmarkedet indgår boghandlere, supermarkeder der forhandler bøger, e-bogs udbydere og virksomheder der udbyder lydbøger.

Alle disse befinder sig geografisk på det Danske marked, og måske også nogle få lokale rundt om i Danmark. Udbydere/virksomheder er såsom Bog & idé, Mofibo, Arnold Busck (dog gået konkurs), SAXO, Føtex, Nextroy m.m.

Kunderne som efterspøger disse forskellige former for bøger, ligger også i forskellige målgrupper. Marked for bøger bliver for nogle større, med det ikke sagt at dette er lige godt for alle, for antallet af de fysiske boghandlere faldt helt fra 671 til 261 medlemmer i Boghandlerforeningen fra 2010 til 2016 .

Dette er en udvikling som også forventes at fortsætte. For de virksomheder der har produkter som e-bøger og lydbøger er dette en anden snak.

Fra 2014 til 2015 er der nemlig sket en fordobling af e-bøger downloadede fra biblioteker i Danmark, men fra 2015 til 2020 forventes dog en lavere stigning, da nogle store danske bogforlag i 2016 trak en række titler tilbage, som derfor vil mindste antallet af e-bøger fra over 10.000 til omkring 4.000 .

Konkurrencen spidser til i bogbranchen, også dagligvareforretninger er hoppede med på bog bølgen, dog vælger de at have et mindre sortiment og sælger kun bestsellerbøger der kan give volumensalg da det giver den bedste fortjeneste.

Grundet dagligvareforretninger og internettets begynden på bogsalg, har de fysiske boghandlere fået så stor konkurrence.

De kunne ikke kun nøjes med at sælge bøger, og måtte udvide deres sortiment og sælge produkter som: blyanter, skoletasker, penalhus, fødselsdagskort, brætspil m.m. for at opnå en fortjeneste så virksomheden kunne overleve på længere sigt.

Indholdsfortegnelse
Formål med opgaven

Opgave 1
Karakteriser kort markedet for bøger. Karakteristikken må højst på 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på markedet for bøger
- Sociale forhold
- Teknologiske forhold
- Konklusion

Opgave 3
Diskuter følgende udsagn. Din besvarelse må maksimalt være på 2400 anslag inklusiv mellemrum for alle tre udsagn

1. Der er høje indtrængningsbarrierer (porters five forces) på markedet for bøger

2. Hvis boghandlerbranchen laver en markedsanalyse, der afdækker forbrugernes købsadfærd, er der tale om en kvantitativ analyse

3. Ud fra materialet er det tydeligt, at Bog & Ide skal satse mere på e-handel