Aqua D’or – maj 2017 – Afsætning

Aqua D’or – maj 2017 afsætning opgave.

Indledning
Aqua d'or er et aktieselskab grundlagt i 1987 af Allan Feldt. Det er også i dette år at virksomhedens første tapperi åbnes i Brande. I dag er virksomheden og dens sub brands ejet af det internationale konglomerat Danone, der også besidder brands som Activia, Danonino og Evian. I 2015 havde Aqua d'or et resultat på 14,5 millioner kroner og i 2016 var det på (700.000) kroner, i samme periode faldt de likvide beholdninger også fra 8 millioner til 2 millioner. Den primære drivkraft for omsætningen er mineralvand med brandet Aqua d'or, der trækker 80% af omsætningen på det danske marked. De resterende 20% stammer fra produkter med tilsat smag. Virksomheden har mange målgrupper, men henvender sig primært til kvinder mellem 20-50 år, derudover har man forsøgt sig med kampagner målrettet mod børn. Aqua d'or er markedsleder på det danske marked for udbydere af flaskevand og markedsfølger er Coca-Cola, herunder Carlsberg, med brands som eksempelvis Kildevæld. Aqua d'or forsøger at skabe et alternativ til sodavand med vandprodukterne med smag, og har derfor også en lille rolle på markedet for læskedrikke.

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik
Omverdensforhold i Danmark
Anvendelse af parameteren produkt
Muligheder for fremtidig vækst

Uddrag
Starter vi med at se på nærmiljøet i branchen, er Aqua d'or klar markedsleder med en markedsandel på 40% efterfulgt af Coca-Cola. Derudover er der en række små udbydere og brands. Man kan sige at Aqua d'or og Coca-cola har forskellige produkter, der driver den primære del af deres omsætning, men samtidig også mindre kendte brands, der udfordrer den anden parts primære omsætningsdriver. Aqua d'or har vand med smag, og Coca-Cola har blandt flere Kildevæld.

Der er altså hård konkurrence mellem aktørerne i branchen, hvor der også nyligt er kommet en ny udbyder til. Postevand der tilbyder vand på karton. Dette er interessant for de allerede etablerede virksomheder i branchen, der nu får en ny konkurrent, der skiller sig ud og nemt kan trække hurtig opmærksomhed
Det er naturligvis en mulighed for Aqua d'or at være markedsleder. Man har andre muligheder end mindre aktører har, særligt med en så stor kendskabsgrad. Det betyder dog også, at man hele tiden skal præstere. I en branche med så hård konkurrence er der ikke plads til mange fejl, da det vil åbne et vindue for mindre aktører, der hurtigt vil kunne penetrere markedet. Alligevel er det stadig et stort spring fra 40% til 12% i markedsandele.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!