Indholdsfortegnelse
Karakteriser virksomheden AQUA D’OR.
Analyser AQUA D’ORs omverdensforhold i Danmark.
- Omverdensmodellen
- Den afhængige omverden:
- Kunder:
- Konkurrenter:
- Uafhængige omverden:
- Kulturelle forhold:
- Teknologiske forhold:
- Politiske forhold:
- Diskuter AQUA D’ORs anvendelse af parameteren produkt.
- Vurder AQUA D’ORs muligheder for fremtidig vækst.

Uddrag
Aqua d’Or er en produktionsvirksomhed som i dag et datterselskab, under Danone. Aqua d’Or blev stiftet af Allan Feldt, som i 1987 introducerede det mere end 10.000 år gamle kildevand, i kildevandskølere til kontormiljøer på det danske marked.

Aqua d’Or sælger naturligt mineralvand, og i dag har de et moderne tapperi placeret ved den oprindelige kilde med 3 produktionslinjer og 50 ansatte.

Vandet er under produktionen, ikke på noget tidspunkt i berøring med mennesker. Siden årtusindeskiftet har Aqua d’Or solgt naturligt kilde- og mineralvand på flaske, til dagligvarehandlen i Danmark.

Aqua d’Ors vision er at være forbrugernes bevidste valg, når de vælger en vand enten med eller uden smag.

Aqua d’Ors resultat har været stigende de sidste par år, og i 2015 gik de ud et resultat på 14,7 mio. kr. 80% af deres omsætning kommer fra kilde- og mineralvand, mens de resterende 20% kommer fra varianter med smag.

Aqua d’Ors primære brand, er samme navn som virksomheden, nemlig Aqua d’Or. Deres brand står for ca. 50% af omsætningen.

Aqua d’Or er det mest kendte brand indenfor kildevand i Danmark, og blev i 2015 mål som ”top of mind” hos forbrugerne.

De brander sig på deres emballage, som har hver sin farve, alt efter hvilken variant det er. Aqua d’Or var de første til at etablere sig på det danske marked

og har i dag en markedsandel på 40%, målt i mængde, hvor deres største konkurrenter har henholdsvis 12% og 9%.

Aqua d’Or producere desuden også private label produkter til mange danske dagligvarekæder. Der har i løbet af de seneste år været et voksende salg indenfor private label.

Aqua d’Or har en meget mange forskellige målgrupper, men det er dog kvinder i alderen 20-50 år, som er storforbruger af deres almindelige mineralvand, i hverdagen.

Det er desuden også denne målgruppe Aqua d’Or henvender sig til med deres nye produktkategorier, hvor man kombinerer vand og frugtsmag.

Dette er typisk veluddannede kvinder der lever og spiser sundt, samt dyrker motion, og som gerne vil have et sundere alternativ til sodavand.

I 2016 lancerede Aqua d’Or et nyt flaskedesign, da mange yngre i højere grad købte deres produkter on-the-go. Generelt gør Aqua d’Or meget ud af in-store aktiviteter og POS-materiale fordi at kunden først beslutter sig for købet i butikken.

Aqua d’Or har gennem de seneste år oplevet vækst og massiv interesse for vand, samt deres andre varianter, og kan også forvente den stigende vækst i fremtiden.

---

Aqua d’Or konkurrenter er primært Coca-Cola, som ejer mærkerne Carlsberg Kurvand og Kildevæld, og de har i 2016 12 % af det danske marked.

Royal Unibrew er endnu en konkurrent, og ejer Egekilde, som har ca. 9 % af det danske marked. Aqua d’Or har 40% af det danske marked og er derfor, uden tvivl, markedsleder på det danske marked.

Samtidig med Aqua d’Ors vækst, så har konkurrenterne oplevet et svagt fald i deres procenter ift. markedsandele.

Derudover har Aqua d’Or en fordel ift. konkurrenterne, da deres varer er 1-2 kr. billigere end konkurrenternes.

Der er udover de ovenstående konkurrenter kommet en ny udbyder på markedet, nemlig Postevand. Postevand er allerede på flere hylder i mange forskellige butikker, bl.a. Føtex, Tivoli, Den Blå Planet og museer.