Indledning
I denne del af opgaven vil virksomheden Aqua D’or blive karakteriseret. Det vil blive fastslået hvilket marked virksomheden befinder dig på og hvilken målgruppe der primært er slutbrugere til Aqua D’or produkter
samtidig vil der også blive kigget nærmere på hvor stort markedet for vand er og hvor stor en markedsandel Aqua D’or ejer.
Optimer dit sprog - Klik her og bliv verdensmester i at skrive opgaver
Uddrag
Der er mange politiekse faktorer som Aqua D’or skal tage hensyn til og være opmærksomme på, et eksempel på et af disse politiske forhold kan være hvis lovgivningen for hvad der skal til for at må kalde sin vand for mineralvand bliver ændret, en ændring i denne lov kan gøre at Aqua D’or ikke længere må kalde deres vand for mineralvand, hvilket kan betyde at kunderne ikke er ligeså interesseret i at købe et produkt fra netop Aqua D’or som de førhen har været.
”Vandet har derved en mineralsammensætning, der opfylder Fødevarestyrelsens krav til, hvornår kildevand kan kaldes mineralvand. Vandet skal være beskyttet mod forurening og indeholde et konstant niveau af mineraler, som skal fremgå af emballagen.”
Et politisk forhold der også har påvirket Aqua D’or er blandt andet da det meste af verdenen var påvirket af finanskrisen, det kan ses i tabellen ”Virksomhedens hovedtal”.
Ud fra tabellens kan man se at der på punkter som årets resultat og egenkapital har været en væsentlig stigning i tallene siden 2011
dette kan blandt andet skyldes at forbrugerne har været påvirket af finanskrisen, så der har i årene under finanskrisen og få år efter været en tendens til at spare på små luksus ting så som at købe vand på flaske.
Tallene har været stigende siden 2011, da 2011 var der hvor økonomien blev mere eller mindre stabil igen og det har medført at folk i større grad igen bruger penge på vand på flaske.
At afgiften på sodavand blev fjernet d. 1 januar 2014 er endnu et eksempel på udefra kommende faktorer som påvirker Aqua D’or.
At afgiften er blevet fjernet er en negativ ting for Aqua D’or, da det vil blive mere attraktivt for forbrugerne at købe en sodavand i stedet for en flaske af deres vand. ”Siden 1. januar 2014 har afgiften på sodavand været fjernet, og en liter sodavand koster således 1,60 kroner mindre.”
At sundhedsstyrelsen har tilføjet vand som et af deres kostråd har haft en rigtig positiv påvirkning på salget af vand, dermed er det også et politisk forhold som har påvirket Aqua D’or på en positiv måde.
Kostrådne er noget som mange danskere forsøger at opfylde for at holde deres sunde livstil så det at vand er blevet tilføjet til de kostråd har gjort at danskerne i højere grad køber vand på flaske for derefter at genbruge flasken.
”Sundhedsstyrelsen har i mange år haft fokus på vand som et kostråd, og det er yderst fornuftigt. Faktisk er den primære driver for køb af vand, at flasken kan genbruges”
Skriv et svar