Indledning
Den danske prisvindende kortfilm Abu Adnan tilbage fra 2017 , følger lægen Sayid og hans søn Adnan der skal lærer at tilpasse sig det danske samfund.

Personen bag kortfilmen er filminstruktøren Sylvia Le Fanu, der tidligere har instrueret korte fiktioner såsom En rigtig tiger fra 2015, Snakken fra 2015 m.m. .

Filmen er en dansk produceret fiktion, og iscenesætter emner som kultursammenstød, i form af at den lille familie netop har fået opholdstilladelse, og nu skal skabe en hverdag i Danmark.

Filmen skildrer også temaer såsom far-søn forholdet, fordi Adnan tilpasser sig den danske kultur og sprog nemmere end sin far, som stadig ønsker at opretholde respekten for sin søn.

Uddrag
Den første vi har valgt at analysere, er da Sayid sidder i et rum, med andre flygtninge der har svært ved at lære dansk, samt tilpasse sig kulturen.

Her er det så en mandlig lærer/vejleder der spørger de forskellige mennesker ind til deres familier, samt hvad de interessere sig for. Vi starter med at se Sayid bagfra siddende på en stol, henvendt mod den mandlige lærer.

Da man tidligere nævnt kun kan se hans ryg, fra bryst og opefter er det det halvnære billede, set fra normalperspektiv

og når man ser det fra lærerens synsvinkel, bliver det det halvtotale billede, fordi han kan se hans elever/kursister fra knæ og opefter da de sidder ned.

I forhold til perspektivet er det fugleperspektiv da der filmes ned på eleverne og Sayid, der alle løfter deres hoveder, for at kunne få øjenkontakt med læreren.

Dette er med til at vise at læreren i dette tilfælde er den voksne og har magten. Dette ses det også da kameraet vender, fordi vi er i øjenhøjde med Sayid.

Lyset i denne scene er high-key belysning, fordi alle de centrale elementer er oplyst, dette er med til at gøre stemningen positiv, hvilket er relevant, da Sayid med hjælp fra den mandlige vejleder/lærer prøver at tilpasse sig det danske samfund.

Senere i scenen, da læreren beder Sayid om at fortælle om sin familie, skifter billedet igen til det halvnære billede, fordi man filmer fra bryst og opefter. Her er vi tæt på Sayid igen, og følger en samtale mellem ham og manden.

Den næste scene vi har valgt at analysere, er bussturen, fordi det er en scene, hvor Adnan begynder at holde flere ting hemmeligt for sin far.

Efter skolehjemsamtalen sidder Sayid og Adnan i bussen på vej hjem. Her ser Sayid at Adnan hiver en seddel vedrørende klasseturen frem.

Sayid spørg interesserende indtil hvad der står på sedlen, hvor Adnan vælger at lyve, og udlade detaljer om den kommende klassefest.