Abu Adnan | Noter Analyse | Sylvie Le Fanu | 10 i Karakter

Indledning
Kortfilmen Abu Adnan er lavet af Sylvie Le Fanu i 2017. Hun lavede filmen, fordi asylflygtninge fyldte meget i den politiske del, men den havde også en kæmpe indflydelse på danskernes hverdag.

Sylvie har i denne film sat fokus på flygtninge, og folkets normale hverdag bliver sat på prøve. Udover det viser filmen også, hvordan de forskellige kulturforskelle og de ekstreme sprogbarriere påvirker flygtninge i Danmark.

I denne analyse vil jeg komme ind på nogle temaer, konflikter og derudover vil jeg komme ind på nogle filmiske virkemidler. Til slut vil jeg komme ind på en perspektivering.

Uddrag
Men under deres samtale bliver der brugt usynlig klipning, og det bliver brugt i et ret højt tempo. Dette er ligesom en metode, for at skabe meget mere action, og det har en påvirkning på hvordan deres samtale med læreren forløber sig.

Belysningen her er Low Key, og det betyder, at de fokuserer på læreren og hvad han siger. Han er oplyst af reallys, og dette sætter et naturligt fokus på samtalen mellem lære og forældre. På et tidspunkt i disse scener bliver der brugt nær som billedbeskæring.

Det bliver brugt da der bliver holdt en seriøs samtale mellem Sayid og læren. Disse forskellige nære billedbeskæringer er med til, og gøre samtalen mere seriøs og lettere forståelig.

Her ser vi et klip af Sayid der har været på genbrugspladsen, og har købt en cykel, så Adnan kunne komme med på cykelturen. Vi ser på billedet/klippet, at han står med en cykel ved siden af en gammel dame der undrende kigger på den Sayid.

Hvis vi går dybere ned i dette billede, så ligger der masser af symbolik bag. Hvis vi kigger nærmere på det, så står de to mennesker og venter på at gå over lys krydset. Symbolikken ligger i, at det er en gammel dame der står ved siden af ham i dette klip.

Vi får ligesom en medfølelse med Sayid, og det gør vi, fordi den gamle dame har en klar indvirkning på vores opfattelse af Sayid. Det gør hele episoden ved lyskrydset meget mere venlig og idyllisk.

Vi ser i dette klip supertotal som billedskæring, og det gør vi fordi vi både kan se vejen der går videre, de 2 mennesker og selve lyskrydset.

Det er natulig belysning, fordi vi befinder os udenfor, og instruktøren Sylvie har bevidst valgt og filme denne scene på en højlys dag med fuld solskin, fordi det er vigtigt og symboliser, at Sayid ikke er ondskabsfuld, men gør faktisk alt dette i en venlig gerning.

Derfor har belysningen en vigtig betydning, fordi havde det regnet og tordnet, så havde man ikke tænkt det samme om selve situationen som man gør nu.

Der er i denne scene brugt kamera på stativ, og det er der blevet gjort for, at skabe overblik over situationen og for, at sætter hele situationen og følelserne i perspektiv.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu