Indledning
Virksomheden Toms startede tilbage i 1924 hvor apotekerne Trojel og Meyer grundlagde virksomheden.

I 1992 fusionerede virksomheden med Pingvin lakrids og i 1971 med Galle og Jessen, hvor væksten voksede helt op til 90’erne

og her overtog Toms Bonbon og Bogø samt de engelske virksomheder Taverners og Parrs Quality. Toms seneste opkøb er de to kvalitetschokoladebrands Feodora og Haxhez

Indholdsfortegnelse
- Omverdensmodellen
- Den Afhængige Verden:
- Den Uafhængige Verden:

- Swot Opstilling
- Internet Forhold:
- Eksterne Forhold:

Uddrag
Den afhængige verden:
Det er mest den afhængige omverden, altså nærmiljøet som har den største påvirkning på Toms udvikling.

Det er specielt kunderne og konkurrenterne som har den største påvirkning på Toms. Kunderne stiller for eksempel nu høje krav på at der skal være fokus på sundhed, og det gør det ikke helt nemt at være slikproducent.

Derfor har Toms lanceret sukkerfrie produkter som går under brandet Nellie Dellies. Det danske marked ændrer adfærd, de går mere op i sundhed nu.