Frellsen Chokolade | SO Rapport | 12 i Karakter

Indledning
Vi har i vores 2. SO-forløb selv skulle vælge en dansk virksomhed, hvis produkter skulle eksporteres til Tyskland, som er vores 2. fremmedsprog.

Vi har valgt virksomheden Frellsen Chokolade, som er en produktions- og handelsvirksomhed. Vi har valgt denne virksomhed, da den har nogle gode værdier samt en god og troværdig baggrund som kan skabe en større interesse for virksomhedens kunder, og fremtidige kunder.

I forbindelse med at vi har valgt at arbejde med virksomheden Frellsen, og mere specifikt Frellsen Chokolade, vil vi undersøge muligheder for eksport af chokoladen til det tyske marked.

Først vil vi redegøre kort for virksomheden Frellsen Chokolade. Derudover vil vi analysere den tyske markedskultur og dels hvordan Frellsens produkter kan etables i tyske forretninger.

Derefter analyserer vi forbruger samt markedsforhold, og hvordan Frellsen Chokolade skal markedsføre sig på det tyske marked.

Indholdsfortegnelse
Indledning 3
Præsentation af virksomheden 3
De 4 p’er: 3
Forbrugeradfærd 5
Købsadfærd 5
Omverdensmodellen 6
SWOT 9
Bostonmodellen 9
Konklusion 10
Litteraturliste: 10
Arbejdsfordeling 11
Bilag 1 12

Uddrag
Der er nogle store chokoladeproducenter i Tyskland, som kan være store konkurrenter for Frellsen. Især det kendte Rausch, som sælger høj kvalitetschokolade og kager, men også Ritter Sport og Milka, som er store chokoladeproducenter i Tyskland, dog i mindre kvalitet end Rausch. Rausch er dog forholdsvis dyrt, hvor Milka og Ritter Sport ligger i et billigere prisleje.

Der er forskel på om man skal markedsføre på det tyske eller det danske marked, da de går op i forskellige ting. I Danmark er det prisen der er særlig vigtigt, hvor i Tyskland går de meget op i at firmaet har en troværdig historie, og en god produktkvalitet.

For at overgå deres konkurrenter, vælger Frellsen at holde deres priser i et leje, hvor de fleste kan være med. ”Vi er meget fodslæbende med at sætte priserne op.

Vores filosofi er, at vi aldrig vil spare på de gode råvarer, og at vi heller aldrig må blive grådige. Kunderne skal føle, at de får noget for pengene," (Peter Frellsen, medejer af Frellsen).

Frellsens primære konkurrenter er chokoladeproducenter som Summerbird. For at Frellsen kan markedsføre sig bedst i Tyskland, er det kvaliteten de skal promovere, fremfor prisen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu