Toms | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1.Virksomhedskarakteristik af Toms 3
2. Toms konkurrencedygtighed 4
3. værdikædeanalyse af Toms 5
5. forhold i Toms' omverden, der påvirker udviklingen 8
7. årsagerne til, at Toms vil satse på ”ikoniske produkter” i Danmark 11
8. Toms' fremtidige situation 12

Uddrag
Toms A/S er en produktions virksomhed, der producerer alt fra kvalitets chokolade til slik ud til forbrugere verden over.

De bevæger sig på B2B markedet. Toms blev grundlagt i 1924 , men er senere blevet udvidet i 1950, 1962 og 1971.

Toms har fra perioden 1980- 2012 gjort mindre opkøb til deres sortiment. De har hovedsæde i Ballerup og er lige nu Danmarks største chokolade fabrik.

De har 1200 medarbejdere, med en produktion fordelt over fire lande. Toms er et Aktieselskab, hvor ejerne kun hæfter for det de har indskudt i virksomheden.

Produktionsvirksomheden Toms skaber et flot resultat på bundlinjen i 2015. Resultatet lyder på 1,75 milliarder kroner, og et overskud på 70,5 million.

Efter et underskud i 2014. Denne omsætning er forbedret i 2018, hvor omsætningen lyder på 1,76 milliarder kroner .

Hovedparten af omsætningen kommer fra salg af chokoladedelen, og resten fra sukkerforretningen.

Toms vision er at skabe en ensartet kvalitet på produkterne, og sikre at de er produceret ansvarligt.

De vil leve op til målet om fødevaresikkerhed, arbejdsmiljø og miljø samt leve op til kunders og myndigheders forventninger på QES-området.

Ideen er at skabe chokolade og slik af høj kvalitet, hvor der er et ønske om at bruge naturlige ingredienser (ibid). Toms værdier er en ansvarlig tilgang til bæredygtighed.

De har både bæredygtig produktion, indkøb og bæredygtighed når det omhandler forbrugerne. Toms produkter refererer til den funktionelle kvalitet hos forbrugerne, som er B2B virksomheder.

Virksomhederne handler ud fra om produkterne fungerer og den smagsmæssige oplevelse. Der bliver fokuseret på indholdet i Toms produkter.

Når Toms er i konkurrence med andre konfekturevirksomheder, benytter de konkurrencestrategien differentiering

hvor der fokuseres på kvalitet frem for billige priser. Ved denne konkurrencemæssige fordel fokuserer man på mange målgrupper.

Toms har en stor del af markedet for konfekture virksomheder. markedsandelen er på 22,5% Dette viser Toms har en stærk position

og er nogle af de førende indenfor branchen. De er med den store markedsandel markedsledere i Danmark.

---

For at sikre sin konkurrencedygtighed skal Toms fokusere på, konkurrencemæssige fordele og deres kernekompetence. Toms skal også være opmærksomme på de kritiske succesfaktorer.

Toms kernekompetence er deres produktion, hvor de udvikler og producerer konfekture. Deres produktion af topkva litets chokolade er central for at Toms skaber værdi og derved forbliver konkurrencedygtige .

Toms tror på at holde fast i denne kernekompetence er med til at sikre fremtiden, fordi det er vist, at folk er villige til at betale høje priser, så længe kvaliteten er derefter. (ibid.)

Et eksempel på Toms kernekompetence med produktion af unikke produkter virker, er f.eks. ved deres skildpadder. Der er solgt over 25 millioner mini skildpadder og over 33 millioner kæmpe skildpadder .

Toms konkurrencemæssige fordel er deres unikke produkter. Det er deres chokolader, slik osv. Produkterne har kvalitetsegenskaber, der adskiller dem fra konkurrenternes.

Det er vigtigt for Toms at opretholde deres konkurrencemæssige fordel, fordi det er det, som adskiller dem fra de andre i branchen og vedholder Toms konkurrencedygtighed .

De kritiske succesfaktorer er med til at skabe varige konkurrencemæssige fordele på markedet for konfekture.

Toms kritiske succesfaktorer er elementer der skal til før Toms kan skabe succes. Det er her deres fokus på en bæredygtig produktion samt moral i form af hvorfra de indkøber deres ting, som er afgørende for Toms succes.

Kort fortalt er det, som gør Toms konkurrencedygtig, er deres evne til at producerer kvalitetsprodukter, som er unikke

og deres bæredygtige produktion, som gør at de adskiller sig fra konkurrenterne, og deres vej til at skabe præferencer hos forbrugerne og blive de fortrukne inden for deres branche.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu