Indholdsfortegnelse
Del 1: Værdikæde
Opgave 1: Virksomhedens Værdikæde - Kiana
- Virksomhedens Infrastruktur:
- Produkt Og Service Udvikling:
- Menneskelige Ressourcer:
- Teknologiske Ressourcer:
- Indkøbsfunktion:
- Salg Og Markedsføring:
- Indgående Logistik:
- Produktion Af Ydelse:
- Service:

Beskriv Primæraktiviteterne – Vitus
- Produktion:
- Markedsføring &Amp; Salg:
- Service:

Beskriv Støtteaktiviteterne - Vitus
- Menneskelige Ressourcer:
- Teknologisk Udvikling:
- De Menneskelige Resurser:

Opgave 2: Komparativ Analyse Af Værdikeder - Thea
- Konkurrent:
- Virksomhedens Infrastruktur:
- Produkt Og Service Udvikling:
- Menneskelige Ressourcer:
- Teknologiske Ressourcer:
- Salg Af Markedsføring:
- Indgående Logistik:
- Produktion Af Ydelse:
- Service:

Opgave 3: En Vurdering Af Virksomhedens Kerkompetence - Kiana

Opgave 4: Faglig Argumentation - Vitus

Del 2: Strategisk Analyse Af Virksomhedens Forretiningsmodel
Opgave 1: Karakteristik Af Virksomheden
1. I Tabelform Kan Ses Her Til Højre
2. Tegn Og Illustrer En Tidslinje, Hvor Milepæle I Virksomhedens Historie Inddrages.

Opgave 2: Analyse Af Forretningsmodellen for Virksomheden- Thea
- Beskriv Virksomhedens Markedstilbud.
- Beskriv Hver Af Aktiviteterne I Virksomhedens Forretningsmodel (Bmc)
- Nøgleparterne:
- Nøgleaktiviteter:
- Value Proposition:
- Kunderelation:
- Kundesegmenter:
- Nøgleressourcer:
- Distributionskanaler:
- Omkostningsstruktur:
- Indtægter:
- Angiv Med Konkrete Eksempler Og Tal Hvilke Omkostninger Og Indtægter Virksomheden Har. Angiv I Den Forbindelse Hvordan Der Specifikt Tjenes Penge I Virksomheden.

Opgave 3: Situationsanalyse for Virksomheden – Kiana Og Vitus
- Udarbejde Derfor En Swot-Analyse Af Virksomhedens Situation. Sw Inddrager En Analyse Af
- Virksomhedens Interne Situation Og Ot Inddrager En Analyse Af Virksomhedens Eksterne Situation.
- Stærke Sider (Strenght):
- Svage Sider (Weaknesses):
- Muligheder (Opportunities):
- Trusler (Threats):
- Forklar Hvordan De Påvirker Elementerne I Forretningsmodellen.

Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter

Uddrag
Virksomhedens infrastruktur: Tivoli er ejet at flere forskellige aktionærer. I dag har de forskellige stadig producenter i Tivoli, den der har mest procenter er “Skandinavisk Holding”, der cirka har 25% af tivoli. Dem der har flest procenter i Tivoli A/S, er Chr. Augustinus - ca. 50-66%

Produkt og service udvikling: Tivoli er en servicevirksomhed, da virksomheden tilbyder service via forlystelser og oplevelser.

En gang i mellem udbydes der bl.a. koncerter (fredags rock), restauranter/cafe og detailbutikker, hvor man kan købe forskellige produkter efter behov.

Virksomheden går under det tertiære erhverv, da dette erhverv er beregnet til serviceydelser.

Menneskelige ressourcer: Tivoli har 60-275 helårs ansatte, og 1000 sæson ansatte. Der er rigtig mange slags medarbejder f.eks. vagter, billetsalg, rengøringspersonale, restaurationspersonale, teknikere, marketing & salgsafdeling.

Alle nye medarbejder skal igennem et kursus om Tivoli fra a-a på 2-3 dage- det er sprogkurser til de udlændinge der ikke er så gode til dansk. De ansatte bliver ansat ved forskellige castings, test og personlige samtaler.

Teknologiske ressourcer: Tivoli sørger for at sikkerheden og effektivisering for forlystelserne er en 1. prioritet samt udvikling af nye forlystelser.

Før i tiden, havde Tivoli intet internet, og forlystelserne blev styret manuelt, nu bliver stort set alle forlystelserne styret af internettet, hele pakken er online. De vil gerne forholde sig så meget miljøvenlige som muligt

Indkøbsfunktion: I Tivoli er der en del detailbutikker, hvor gæsterne kan købe snacks osv. efter eget behov. Det er detailbutikkernes eget ansvar at købe ind for dem selv.

Salg og markedsføring: Grunden til at folk tager i Tivoli er for oplevelsen. Så Tivoli sælger i mindre grad oplevelsen ved at være der.

Man tager jo ikke i Tivoli for at shoppe eller holde et møde. Måden Tivoli reklamerer på, er mest ved at hænge plakater op rundt i København, dog kører de også Tv-reklamer når der er højsæson.

Tivolis kernekompetencer er det, der gør Tivoli unik. Det kan ikke gøres af andre konkurrenterne fordi Tivoli netop er så innovative og på forkant med verdensudviklingen. Tivolis placering i centrum af byen, en vigtig brik i det konkurrencemæssige overtag

Indgående logistik: Om natten bliver alle vigtige ressourcer som pynt, madvarer, rengøring og m.m.

Deres indgående logistik er i meget forskelligt, da virksomheden har så mange servicer. Flere leverandører fragter forskellige ressourcer ind om natten til de forskellige servicer.

---

Produkt og service udvikling: Legoland er ligesom Tivoli en servicevirksomhed, Legoland tilbyder ligesom en række forlystelser og oplevelser.

Menneskelige ressourcer: Der er ikke et præcis antal medarbejder i Legoland, men man kan se der er mange medarbejder, da der i alt er 8 Legoland i verden.

Der er forskellige stillinger i Legoland, man kan f.eks. stå og sælge billetter, man kan arbejde i en af deres restauranter, man kan arbejde med deres hjemmeside, også er der også mange andre stillinger i virksomheden Legoland.

Teknologiske ressourcer: Et af Legolands først prioriteter, er jo at alle skal have en god oplevelse, når de kommer med deres familier.

Med dette skal der også være styr på de teknologiske ressourcer, dette betyder f.eks. der skal være styr på deres forlystelser, så der ikke er nogle som kommer til skade når de prøver dem eller at de skal få et dårligt rygte.

Et dårligt rygte kan at betyde meget for en servicevirksomhed, fordi med et dårligt rygte, kan det skabe utryghed for kunderne og det kan betyde, der ikke er så mange som kommer og besøger dem.

Salg af markedsføring: Legoland bliver sponsoreret af diverse morgenmadsprodukter, morgenmadsprodukterne har en billet hvor du enten kan få rabat eller få en gratis børnebillet.

Ellers lige nu er det “Black Friday” så der kører de også med tilbud ligesom mange andre virksomheder også gør.

Indgående logistik: Når man når hen på aftenen lukker forlystelserne og man kan gå tilbage til sit “Hus”. Så begynder medarbejderne at rydde op og gøre klar til endnu en ny dag.