Indholdsfortegnelse
1. Lav en kort virksomhedsstatistik.
2. Analyser Toms Gruppens strategi
3. Analyser Toms Gruppens internationalisering
- Virksomhedens eksportmotiver
- De 4 interne p’er:
4. Find en udfordring og minimum en løsning på udfordringen. Brug her relevant teori.

Uddrag
Virksomheden Toms Gruppen A/S er en dansk konfekturevirksomhed, der sælger og producerer primært chokolade, men også andre sukkervarer.

Toms er et aktieselskab. Virksomheden blev grundlagt den 30. januar 1924. Navnet Toms stammer fra de to stifters navne Trojel og Meyer. Her blev de sat sammen og dette dannede navnet Toms.

Toms vision er at deres produkter er sikre, er af ensartet kvalitet og at det bliver produceret ansvarligt. En vigtig ting for Toms er at leve op til forventningerne i forhold til fødevaresikkerheden og arbejdsmiljøet.

Toms er en produktionsvirksomhed eftersom at de selv producerer deres produkter på deres egne fabrikker. I år 2020 havde Toms en omsætning på 1,4 mia. kr.

Dette er et fald på 9 procent fra året før. Toms har et stort mål om at indtage det kinesiske marked på trods af at de godt ved det kan blive meget svært grundet konkurrencen.

Deres plan er at indtage Kina med deres populære chokoladelikør flaske fra Anthon Berg, hvor de vil prøve at ramme den lokale målgruppe ved at komme kinesisk baijiu i dem.

Hvis man kigger mere overordnet på Toms målgruppe er den meget bred. Her henvender de sig til folk med den søde tand.

Og dette kan også ses, da Toms har en markedsandel på omkring 23% kontra nogle af deres konkurrenter som Carletti dr kun har en markedsandel på 6% Produktionen af dette produkt vil komme til at foregå i Ballerup til at starte med og senere hen vil man kunne rykke produktionen til Kina, så det gør det nemmere med deres samarbejdspartner, der producerer alkoholen til produktet.

Virksomheden beskæftiger over 1700 medarbejder i henholdsvis Danmark, Sverige og England. Toms har mange store konkurrenter.

Hvis man kigger i Danmark er nogle af deres konkurrenter virksomheder som f.eks. Marabou som også producerer chokolade.

---

Et godt sted at starte når man skal kigge på Toms gruppens strategi ville være deres marketingmix.

Marketingmixet er måden hvorpå Toms anvender der 4 p’er for at tilpasse sig markedet og realisere virksomhedens mål. Når man finder marketingmixet ville det også muliggøre at finde den bedste strategi.

Det første der kigges på af de 4 p’er er produktet.
Produktet de har tænkt sig at bringe ud på markedet er et fysisk produkt.

Produktet er lige som vi kender det fra Danmark, deres chokolade med alkohol. En lækker chokolade fyldt med alkohol, mere specifikt Baijiu fra Kina. Kvaliteten er i top med deres chokolade.

Det næste der kigges på er prisen. Det er uklart om det specifikke marked de kommer ind på er homogent eller heterogent.

Det de gerne ville opnå er nok efter noget tid på markedet at det bliver er heterogent marked hvor det er dem der bliver foretrukket med den stærke præferencer der er på et heterogent marked.

Deres mål bliver altså at skabe præferencen. Da det ikke er på markedet har produktet ingen rigtig status, men man ønsker at opnå meget høj status.

Så vidt vi forstår det er der ikke tale om en oligopol markedssituation, det er der ikke da der er mange der forsøger at komme ind på markedet. Man må formode at ud fra produktet og det kendskab vi har til Toms at det bliver et luksus produkt.

Der kigges herefter på place. Toms har med lang erfaring på markedet i andre lande gode distributionskanaler og en velfungerende logistik.

De producerer deres produkt i Danmark, hvor de får sendt alkoholen fra Kina. De har ydermere anskaffet to kinesiske virksomheder der skal stå for distributionen. De har altså planer for produktion, varer anskaffelse og distribution i Kina.

Til sidst kigges der på deres promotion.
Det fremgår ikke af artiklen hvordan Toms ville gå frem med deres markedsføring.

Push-strategien går man ud og starter i starten af ens dir butikskæde og retter sin promotion mod sine mellemhandlere mv. Der vurderes dog at pull-strategien ville være mere effektiv for Toms gruppen.

Her går man direkte ind og påvirker forbrugeren til at efterspørge produkt så flere butikker ville efterspørge produktet.

Det tænker vi især er en god ide da de allerede har virksomheder til at stå for distributionen, så gælder det bare om at komme ud og skabe præference i hvad vi formoder er/ bliver et heterogent marked

Efter analysering af Toms gruppens marketingmix kan vi konkludere flere ting. Det er et kvalitets produkt, et produkt der bringer stor luksuriøsitet, med velsmagende chokolade og ifgl. euromonitor verdens mest velkendte alkohol.

Det er et luksus produkt indenfor chokolade og prisen er højere end normal chokolade. Det er formodentligt et heterogent marked og deres helt store mål bliver at skabe præference og efterspørgsel på markedet.

De har ydermere gode distributionskanaler og klare planer om hvordan tingene skal foregå. Deres promotion ville være afgørende, her anbefales pull-strategien for at sørge for at skabe den eftertragtede efterspørgsel.