Tesla | Analyse

Indledning
Bæredygtighed er en af de store overskrifter i den moderne verden. En fortidig hensynsløshed har resulteret i at verden er dårligere stillet end aldrig før når der kigges på mængden af materialer og co2 udledning.

Men der kæmpes hverdag for en grønnere fremtid der omhandler mindre forbrænding og udledning af co2. Dette gøres i alle verdens hjørner og brancher.

Biler og køretøjer generelt er nogen af de produkter der forbrænder allermest. Med en stor forbrænding af bla dieselolie.

Men i en verden hvor en grøn løsning er en unique selling point kan det være attraktivt for virksomheder at gå den grønne vej.

Frontløberen og markedslederen på dette område er Tesla Motors. Tesla Motors anses som en af de første elbil producenter og first-movers inden for en bæredygtig omstilling af bilbranchen, men er produktionen af batterierne og bilerne så bæredygtige, som de udgiver sig for?

Vi vil først redegøre kort for virksomheden Tesla Motors samt deres bæredygtige biler og deres indvirkning på miljøet med særligt henblik på deres CSR strategi.

Dernæst foretages der en analyse af Tesla Motors værdikæde med henblik på produktion af bilerne og en analyse af Tesla Motors omverden.

Til sidst i opgaven diskuteres der fordelene og ulemperne ved Teslas produktion af biler, med særligt henblik på potentielle konsekvenser i fremtiden. Til sammenligning inddrages traditionelle biltyper.

Indholdsfortegnelse
Indledning 3
Metodeafsnit 3
Virksomhedskarakteristik 4
Teslas bærdygtige biler indvirkning på miljøet og CSR strategi 5
Teslas værdikæde 6
- Delkonklusion 9
Teslas omverden 9
- Delkonklusion 11
Fordele og ulemper ved Teslas produktion af biler sammenligning med traditionelle biltyper 11
Potentielle konsekvenser i fremtiden 12
Konklusion 12
Litteraturliste 14
Bilag 15

Uddrag
Med den nuværende klima krise ser man en verden der er desperat efter grønnere løsninger. Det åbner muligheder for innovationens verden, og skaber nye markeder.

En af de markeder er eldrevne biler. Virksomheden Tesla producerer og sælger eldrevne sportsbiler og er senere hen gået hen til at producere SUV’ere også.

Tesla har igennem deres 13 år på markedet haft 5 forskellige modeller. Tesla roadster var den første de gik ud med og ydermere den første eldrevne sportsbil.

Roadsteren udgik i 2012, men deres 4 seneste modeller produceres stadig. Fællesnævner for alle modeller er at de er el, og ikke forbrænder hverken benzin eller diesel.

Tesla bliver blandt mange set som den helt store spiller og markedsleder på et grønt bil marked.

Hertil er det vigtigt for Tesla at have en god CSR strategi der sørger for Teslas gode image. Teslas aktionærer har i en prioritized rækkefølge udtrykt deres initiativer.

Teslas højest prioriterede aktivitet er fællesskaber. Her går det i det store hele ud på for Tesla at det naturlige miljø bliver beskyttet, og at fællesskabet er til gavn af Tesla.

Elon Musk der er administrerende direktør for Tesla, inc. fastslog i 2019 at på trods af bane anelser om misburg af deres teknologi ville Tesla ikke have patent i teknologien.

Elon Musk sagde “No patent suit against people who use our tech in good faith”. Dette gør de bla. fordi at det for Tesla handler mindst lige så meget om at redde planeten som det gør at lave profit på bundlinjen.

Et af de tiltag som Tesla har taget med henblik på deres CSR strategi, omhandler deres medarbejdere på deres fabrikker.

Det gode Image som Tesla stræber efter, er som sagt meget vigtigt, og derfor er medarbejder forholdene og sikkerhed på deres fabrikker meget vigtig for dem og spiller en stor rolle.

Tesla stræber efter at have de mest sikre fabrikker i verden. Tesla har derfor en meget proaktiv tilgang til deres fabrikker.

Dette betyder derfor at Teslas produktionsmedarbejdere skal deltage i et flere dage langt træningsprogram inden de nogensinde kan komme ind på fabrikken.

Dette forbedre hele tiden Teslas sikkerhed på fabrikken, samtidig med at deres produktion hvert år øges.

Tesla vægter også deres “net impact” meget højt. Tesla har en stor mængde sol paneler hvor de producerer flere tusind GWh.

Dette gør de for at sikre sig at den ekstra el der skal produceres til deres bilers forbrug biler gjort på en grøn måde.

Teslas indvirkning rapport fra 2020 viser at størstedelen af den el der bruges af teslaer er produceret grønt.

Ydermere forekommer det af samme rapport men fra 2018 at Tesla har produceret omkring 2,5 gange så meget energi som model s, x og 3 har forbrugt til sammen.

---

Værdikæden bruges til at kunne analysere sine aktiviteter på en systematisk måde. Modellen bruges til at kunne analysere sine konkurrencemæssige fordele på en god og overskuelig måde.

Værdikæden bruges til at vise de aktiviteter, som virksomheden foretager sig. Kort sagt udføres værdikæden med henblik på at kunne skabe størst mulig kundeværdi.

Ideen ved at analysere virksomhedens værdikæde, er at man på den måde kan skabe mest mulig værdi ud af sit produkt ved at betale færrest mulige omkostninger.

Produktudviklingen spiller en stor rolle for Tesla. Herunder Ligger der vigtige elementer så som den teknologi, design og tekniske specifikationer som alle deres biler har.

Noget af det vigtigste når man kigger på Tesla, er den teknologi de har kommet ind i bilen.

Batteriet spiller en kæmpe rolle for bilerne, og er en af de store faktorer der skaber værdi hos kunderne, da man kan se en tendens til at kunderne gerne vil have en elbil, der kan køre langt på en opladning.

Og derudover er designet af bilen også en faktorer, der har meget at sige i forhold til kunderne.

Teslas Batterier består af Lithium 7104 lithium batterier, som er placeret i nogle moduler i bunden af bilen. Disse batterier bliver hele tiden videreudviklet af deres ingeniøre, så de har længere rækkevide.

Teslas stærke produktudvikling kommer også til udtryk ved at kigge på deres forskellige biler. Tesla har gennem deres tid udviklet og produceret 5 forskellige teslaer med hver deres formål og udseende.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu