Omverdensanalyse af Tesla | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Forklar kort formålet med en analyse af en virksomheds omverden.....3
Gør kort rede for opbygningen af omverdensmodellen ......................3
Argumentation for 3 forhold i omverdensmodellen, der især påvirker denne virksomhed ............................ 4
Kunder .......................................................................................4
Masemedier og interesseorganisationer..........................4
Teknologi ..................................................................5
Bilag ............................................................... 6
Kildehenvisning ................................................................7

Uddrag
Kunder
I Teslas nærmiljø er kunderne den største og vigtigste faktor. Salget af elbiler er steget gevaldigt, dette kan ses i bilag 1 (Danmarks Statistik, u.d.). Tesla tilbyder kunderne et sortiment der består af 6 eksklusive elbiler. Virksomheden er god til at drage kunderne ind i købsprocessen, da man står overfor nogle store valg. Det kunne f.eks. være valg af motor eller farven på lakken.

Kundens økonomi spiller også en stor rolle, da det er en dyr investering for rigtig mange mennesker, dog mener mange eksperter, at det er en fornuftig investering også selvom batteriet skal udskiftes gennem årene.

Kunderne kan både være en mulighed og trussel for virksomheden, da de som nævnt er gode til at drage kunderne ind i købet af elbilen, og dermed påvirke dem - men på den anden side er det ikke alle, der har råd til at investere i sådan en bil.
Masemedier og interesseorganisationer

Tesla er en meget omtalt bil, og er særlig kendt for deres luksusindretning. I forbindelse med markedsføring bruger Tesla udelukkende massemedierne til at vækste. Det kan være en risiko at tage, da de både kan få god og dårlig omtale. I 2008 lavede Topgear et show (Tesla, 2011), der omhandlede Teslas daværende eneste bil, Roadster.

Værterne for programmet have ikke meget positivt at sige omkring bilen, faktisk er der tale om, at de havde iscenesat, at bilen løb tør for strøm uden nogen form for advarsel fra bilen.

Dette fandt Elon Musk diskriminerende, da det var negativ markedsføring på urigtige grundlag ift. lovgivningen, og han endte derfor med, at sagsøge BCC som stod for godkendelser af alle episoderne i showet.

Eftersom at Tesla udelukkende kun bruger massemedierne til at markedsføre, kan dette være en god og dårlig ting, da man som nævnt tidligere hurtigt kan få dårlig omtale, men de sparer derimod rigtig mange penge i forhold til mange andre bilproducenter, da de ofte bruger mange penge på fx tv-reklamer osv.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu