Tesla, Inc | Noter Afsætning Case

Problemformulering
Målsætningen med opgaven er at undersøge hvad Tesla’s teoretiske selskabsværdi, og dermed aktiekurs, er.

Opgaven tager, på baggrund af strategiske- samt regnskabsanalyser, udgangspunkt i analyser af selskabet ligesom af bilmarkedet.

Følgende problemstilling vil indgå i besvarelsen af opgaven:
• Hvad er den teoretiske selskabsværdi og aktiekurs af Tesla ud fra en strategisk- og regnskabsmæssig analyse?

Følgende underspørgsmål vil desuden blive besvaret for at udbygge den overordnede problemstilling:
• Hvor stor en markedsandel har elbiler på nuværende tidspunkt og hvordan er fremtidsudsigterne?
• Hvordan påvirker de strategiske valuedrivers Tesla’s teoretiske aktieværdi?
• Hvor følsom er værdiansættelsen for ændringer i de underliggende estimater?

Indledning
Den elektriske bil blev allerede opfundet tilbage i 1832 af en skotsk opfinder ved navn Robert Anderson. Men før Tesla blev grundlagt i 2003, var opfindelsen hverken populær eller særlig udbredt.

Faktisk producerede ingen andre store bilproducenter elektriske køretøjer, før Tesla lancerede Tesla Roadster i 2008.1

Siden da har markedet for elektriske køretøjer taget fart, og elbilerne er blevet langt mere synlige i det gængse gadebillede. Der er en vis prestige forbundet med at eje en Tesla, modsatvis f.eks. at eje en Toyota Prius.

Tesla har en ”cool factor” over sig, som ellers ikke nødvendigvis hører til det gængse billede af de lydløse elektriske køretøjer, modsat store flotte miljøbelastende sportsvogne med brummende V8-motorer.

Med Elon Musk som selskabets ansigt udadtil, blev Tesla børsnoteret i 2010 til en kurs på $ 17 pr. aktie. Siden da har aktiekursen taget fart og handles i skrivende stund til en stigning på mere end 1.600 % over børsnoteringskursen.2

Meningerne om Tesla er mange; i den ene grøft er man betaget af deres produkt og mener, at selskabet er intet mindre end en genistreg.

I den anden grøft finder man eksempelvis Lars Tvede, der mener Tesla er ”et symbol på en dårlig investering” og et selskab uden værdi med en enorm gæld.3

Derfor har opgaven til formål at undersøge Tesla’s teoretiske selskabsværdi i forbindelse med følgende problemstillinger:

Indholdsfortegnelse
1 Introduktion 4
1.1 Indledning 4
1.2 Problemformulering 5
1.3 Afgrænsning 5
1.4 Teori Og Metode 6
1.4.1 Opgavens Struktur 8
2 Introduktion Af Tesla 9
2.1 Historie 9
2.2 Strategi 12
2.3 Markedet 13
Kapitel Ii: Strategisk- & Regnskabsanalyse
3 Strategisk Analyse 19
3.1 Pest 19
3.1.1 Political Factors 20
3.1.2 Economical Factors 23
3.1.3 Sociocultural Factors 28
3.1.4 Technological Factors 29
3.1.5 Konklusion Af Pest 31
3.2 Porters Five Forces 33
3.2.1 Truslen Fra Nye Indtrængere 33
3.2.2 Truslen Fra Substituerende Produkter 34
3.2.3 Leverandørernes Forhandlingsstyrke 36
3.2.4 Kundernes Forhandlingsstyrke 37
3.2.5 Konkurrencesituationen 37
3.2.6 Konklusion Af Porters Five Forces 38
3.3 Porters Værdikædeanalyse 40
3.3.1 Primære Aktiviteter 40
3.3.2 Støtte Aktiviteter 45
3.4 Swot 49
3.4.1 Strengths 49
3.4.2 Weaknesses 50
3.4.3 Opportunities 51
3.4.4 Threats 51
4 Regnskabsanalyse 53
4.1 Reformulering 53
4.1.1 Reformulering Af Resultatopgørelse 53
4.1.2 Reformulering Af Balance 54
4.2 Rentabilitetsanalyse 54
4.2.1 Roe 54
4.2.2 Fgear 55
4.2.3 Roic 57
4.3 Common-size-analyse 58
4.4 Trendanalyse 60
4.5 Vækstanalyse 61
4.5.1 Automotive 62
4.5.2 Energy Generation and -storage 62
4.5.3 Service and Other 63
Kapitel Iii: Budgettering
5 Budgettering 63
5.1 Budgetperiodens Længde 63
5.2 Budgettering Af Forretningssegmenter 65
5.2.1 Automotive 65
5.2.2 Energy Generation and -storage 66
5.2.3 Service & Other 67
5.2.4 Tesla Samlet 67
5.3 Ebit 68
5.4 Aoh & Nda 68
Kapitel Iv: Værdiansættelse
6 Værdiansættelse 69
6.1 Capital Asset Pricing Model 69
6.1.1 Risikofri Rente & Risikopræmie 69
6.1.2 Beta 71
6.2 Weighted Average Cost of Capital 73
6.2.1 Kapitalstruktur 73
6.2.2 Afkastkrav Til Fremmedkapital 73
6.3 Værdiansættelse Af Tesla 74
6.4 Følsomhedsanalyse 76
6.5 Multiple Analyse 77
7 Konklusion 79
Kapitel V: Litteraturliste & Bilag
8 Litteraturliste 82
8.1 Bøger 82
8.2 Databaser 82
8.3 Hjemmesider 83
8.5 Årsrapporter Mm 91
9 Bilag 92
9.1 Bilag 1 92
9.2 Bilag 2 93
9.3 Bilag 3 94
9.4 Bilag 4 95
9.5 Bilag 5 96
9.6 Bilag 6 97
9.7 Bilag 7 99
9.8 Bilag 8 100
9.9 Bilag 9 101
9.10 Bilag 10 102

Uddrag
Af forliget fremgik det bl.a., at Musk og Tesla hver især skulle betale $ 20 mio. i bøde samt Musk skulle træde af som bestyrelsesformand for Tesla i mindst tre år.

Derudover indgik det i forliget, at Tesla fremover skal overvåge Musk’s fremtidige udmeldinger om selskabet på alle platforme.13

Den første bil Tesla lancerede, var Tesla Roadster, der udkom i 2008. Roadsteren blev den første serieproduceret, fuldt elektriske bil, der kan køre over 320 kilometer på én enkelt ladning.14

I 2013 blev deres luksus sedan, Model S, lanceret og i samme år blev der solgt flere Model S end Mercedes’ S-klasse, BMW’s 7-serie og alle andre luksussedaner.15

I 2015 lancerede Tesla deres næste bil i serien, Model X. Med fem stjerner fra amerikanske NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration)16 samt en acceleration fra 0-100 på 3,1 sekunder, mener Tesla selv, at Model X er den hurtigste og sikreste SUV nogensinde produceret.17

I 2017 begyndte produktionen af Tesla’s nyeste skyd på stammen, Model 3, der er en luksus mellemklassebil, der skal konkurrere med andre biler i luksus mellemklasse-segmentet som f.eks.

Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, og som skal skabe en bredere kundebase for Tesla.18

Én uge efter åbningen for forudbestillinger af Model 3, havde Tesla modtaget 325.000 forudbestillinger på modellen19.

Det viste sig dog, at der skulle opstå problemer med produktionen og levereingen af Model 3, hvilket vil blive nærmere beskrevet i senere afsnit. I 2020 starter produktionen af Tesla’s fjerde model, Model Y20.

opbevarende enheder. Dette gør dem til verdens eneste vertikalt integreret virksomhed indenfor bæredygtig energi.21
De tre forretningssegmenter vil blive nærmere analyseret i regnskabsanalysen.

For at være en bæredygtig virksomhed producerer Tesla en række energiløsninger, herunder deres Powerwall22, Powerpack23 og Solar Roof24, der tilsammen skal gøre deres kunder i stand til at producere, opbevare og benytte bæredygtig, grøn energi.25

I fuld kombination vil det derfor være muligt at høste solenergi, opbevare det og oplade sin bil med det.

---

Som beskrevet ovenfor, begyndte Tesla med at producere en high-performance el-sportsbil, Tesla Roadster. Siden da har de udvidet deres sortiment, først med deres flagskib, Model S, en high-end sedan, der udkom i 201327.

Dernæst med deres familiebil, Model X, en eldrevet SUV28, deres seneste skud på stammen, Model 3, ”en mindre, mere enkel og mere økonomisk overkommelig elbil”, der skal øge volumen for Tesla29.

Desuden planlægger Tesla produktionen af Model Y i slutningen af 202030. Deres overordnet mål er at bidrage til samfundets ændring fra en ’mineforbrændingsøkonomi’ til en ’solenergiøkonomi’, og dermed accelerere verdens overgang til en bæredygtig løsning31.

Nuvel, dette lyder måske meget filantropisk, men det dækker naturligvis ikke aktionærernes behov, så hvad betyder dette overordnet mål for Tesla’s strategi?

Jo, det kan ovenstående paragraf faktisk hjælpe med at svare på, fordi det hænger faktisk fint i tråd med deres langsigtede strategi

der er at udbyde en lang række elektriske køretøjer, fra de ’billige’ familiebiler til de dyrere high-end sportsbiler, også kendt som Tesla’s secret masterplan;

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu