Indholdsfortegnelse
Karakteriser det marked, Rynkeby Foods befinder sig på

Analyser Rynkeby Foods’ interne forhold
- Støtteaktiviteter
- Primæraktiviteter

Diskuter Rynkeby Foods’ anvendelse af produktparameteren

Vurder Rynkeby Foods’ fremtidige strategier

Uddrag
Rynkeby befinder sig på det danske juicemarked, hvor de er nordens største producent af juice og saft, og i 2017 udgjorde detailsalget af juice i Danmark ca. 2,1 mia. kr., som var en stigning på 3% i forhold til året før .

En stor del af salget af juice i Danmark er baseret på koncentrat, hvor appelsinjuice udgør 40% af salget og æblejuice udgør 28% af salget .

Rynkeby Foods er markedsleder med en markedsandel på 33,9% i 2020 . Der er mange udbydere på markedet, men de udgør ikke en reel trussel for Rynkeby Foods da de netop er markedsledere, men derimod bliver de presset af private labels produkter som er i vækst , og som faktisk har en forholdsvis stor markedsandel på 6,8% i 2020.

Udover Rynkeby finder man udbyderne Coop A/S med en markedsandel på 15,7% i 2020 og Innocent ApS med en markedsandel på 4,2% i 2020 og derudover er der mange andre små udbydere .

Dette bliver til konkurrenceformen differentieret delvist monopol på det danske juicemarked, da Rynkeby Foods har den største markedsandel i forhold til resten af udbyderne.

Markedet henvender sig til en bred målgruppe, da man finder produkter til enhver smag som fx juice, saft og smoothies.

Der henvendes også til det segment som ser juice og smoothies som et sundere alternativ . Rynkeby henvender sig til familiesegmentet gennem juice der ikke er på køl, og produktserien God Morgen henvender sig til et Premium segment med deres juice på køl. Brämhults henvender sig til forbrugere som er villige til at betale ekstra for nypresset juice .

---

Rynkeby producere mest appelsinjuice, og deres appelsiner kommer fra Brasilien og leveres til Danmark på 3 forskellige måder: de presses i produktionslandet og leveres i store køletanke via skib (ikke-koncentrat), eller efter appelsinerne er plukket og presset, fjernes vandet og resten fryses ned og laves til sirup (koncentrat), hvorefter det sendes til Danmark, eller så sendes appelsinerne direkte til Danmark efter de er plukket .

Rynkeby producerer shots, juice, nektar, saft, smoothie og frugtdrik . Deres færdigproducerede produkter gennemgår en grundig kontrol, dels en sensorisk kontrol udført af et godkendt team af "smagere", og dels en kontrol af kemiske og mikrobiologiske parametre . Rynkeby har en produktionskapacitet på 200 millioner liter pr. år .

Rynkebys udgående logistik omfatter, at efter presning og tapning af juice, så distribueres den friske juice af Arla direkte til butikkens kølere .

Markedsføring og salg svarer til parametrene produkt, pris, promotion og place.
Produkt: Rynkeby omfatter ca. 150 varenumre, hvor deres 3 største brands er Rynkeby, God Morgen og Brämhults.

Rynkeby Foods’ produkter sælges i både kartoner og flasker i størrelsen 0,2 liter og op til 1,75 liter. Rynkeby har både juice, saft og smoothies, hvor nogle af produkterne også er økologiske.

Produkterne lever op til de 3 kvalitetsdimensioner og emballagen lever op til de salgsmæssige, funktionelle og miljømæssige egenskaber.

Pris: Hos Rynkeby hænger pris og kvalitet sammen og derfor er deres produkter oppe i den lidt dyre ende.

Deres brand Brämhults er det dyreste produkt, men altså også et produkt med den bedste kvalitet, hvor God Morgen er lidt billigere samtidig med at der er kvalitet, og Rynkeby er det billigste men er stadig præget af kvalitet. Det kan illustreres sådan:

Promotion: Rynkeby har en vellykket promotion, fordi Rynkeby er blandt de fem brands i Danmark, der har den højeste kendskabsgrad blandt forbrugerne .

Strategien bag markedsføringen for de 3 brands er lidt forskelligt, men fx skal markedsføring af brandet Rynkeby ramme bredt.

Aben Rynke er central for kommunikationen da budskabet i kampagnerne oftest emotionelle . Rynkeby benytter sig af flere forskellige former for kommunikation bl.a. tv, outdoor, sociale medier (facebook og youtube), sales promotion og public relation (sponsorering). Hvert brands markedsføring er beskrevet nedenfor.