Opgave 1

I denne opgave vil der være fokus på det danske marked primært, og hvor Rynkeby Foods befinder sig på det marked.

Rynkeby Foods befinder sig på markedet for Juice i henholdsvis Danmark, Sverige, Tyskland og England. Rynkeby har en markedsandel på 35% ud af hele Juice markedet i Danmark, hvor salget udgjorde ca. 2,1 mia kr. i 2017.

Største delen af den juice er baseret på koncentrat, hvor den mest populære juice er appelsin med sine ca. 40% af alt salg efterfulgt af æblejuice på 28% af markedet.

Markedet er lige nu i vækst i form af flere konkurrenter om markedsandelene. Her er der opstået flere små udbydere, som tilbyder private label juice.

Disse private label juice er begyndt af fylde mere og mere på hylderne i supermarkederne, dette skyldes at de mindre udbydere har formået at øge deres kvalitet, samt at der er opstået en sundhedstrend de seneste år, som har påvirker udviklingen på juice-markedet i Danmark.

Trenden har både negative og positive effekter på markedet. Mange er begyndt at mene at juice feder, hvor især juice fra koncentrat har fået dårligt ry

hvilket betyder at juice på køl samt smoothies er blevet mere populære og juice af højeste kvalitet, hvor det oftest er friskpresset. Dette medfører at der findes flere lokale frugtavlere som producerer deres egen most

hvilket kan skabe en større interesse for juicemarkedet, hvilket Jørn Falk mener vil komme Rynkeby til gode i form af generel større efterspørgsel på juice.

Indholdsfortegnelse
Rynkeby Error! Bookmark not defined.
- Opgave 1 2
- Opgave 3 5
- Konklusion 6
- Opgave 4 6
- Opsummering 6

Uddrag
Rynkeby Foods A/S er en ældre virksomhed, som blev grundlagt i 1934 af Inger Rasmussen, hvor den i 1953 blev overtaget af datteren og senere hen af Arla og Carlsberg.

Virksomheden ejes nu af tyske Eckes-Granini Group, som er førende indenfor juice i Europa med en eksport på 70 forskellige lande.

Rynkeby Foods sælger 3 forskellige produkter spredt mod forskellige segmenter, hvor det samlede salg fordeler sig således: God Morgen 25% Bräumhult 5% og Rynkebys 70%.

Virksomheden er en produktionsvirksomhed som opkøber frugter eller koncentrat igennem Eckes-Graninis forhandlere og herefter producerer deres egen juice, hvor efter de sælger det videre til forskellige kæder.

Rynkebyfoods har med sine 3 forskellige produkter også forskellige prisklasser, hvori Rynkeby Foods sælger juice fra en lav-høj prisklasse, hvor deres dyreste produkt Dagmar sælges på restauranter.

Virksomheden har de seneste år haft et negativt resultat på grund af større investeringer. Rynkeby Foods er en virksomhed med en ambition om at være kendt som en virksomhed med stærke værdier samt høje standarder og et godt arbejdsmiljø.

Virksomheden har en kendskabsgrad på 90% i Danmark og går meget op i deres markedsføring

hvor branding er deres kernekompetence, da det har skabt en enorm kendskabsgrad i Danmark, hvor især aben Rynke giver dem en konkurrencemæssig fordel i form af ingen andre har en form for maskot der kan identificeres med deres produkt.