Indholdsfortegnelse
Karakteriser det marked, Rynkeby Foods befinder sig på

Analyser Rynkeby Foods’ interne forhold
- Støtteaktiviteter
- Primæraktiviteter

Diskuter Rynkeby Foods’ anvendelse af produktparameteren

Vurder Rynkeby Foods’ fremtidige strategier

Uddrag
Rynkeby befinder sig på det danske juicemarked, hvor de er nordens største producent af juice og saft, og i 2017 udgjorde detailsalget af juice i Danmark ca. 2,1 mia. kr., som var en stigning på 3% i forhold til året før .

En stor del af salget af juice i Danmark er baseret på koncentrat, hvor appelsinjuice udgør 40% af salget og æblejuice udgør 28% af salget.

Rynkeby Foods er markedsleder med en markedsandel på 33,9% i 2020 . Der er mange udbydere på markedet, men de udgør ikke en reel trussel for Rynkeby Foods da de netop er markedsledere, men derimod bliver de presset af private labels produkter som er i vækst , og som faktisk har en forholdsvis stor markedsandel på 6,8% i 2020.

Udover Rynkeby finder man udbyderne Coop A/S med en markedsandel på 15,7% i 2020 og Innocent ApS med en markedsandel på 4,2% i 2020 og derudover er der mange andre små udbydere .

Dette bliver til konkurrenceformen differentieret delvist monopol på det danske juicemarked, da Rynkeby Foods har den største markedsandel i forhold til resten af udbyderne.

Markedet henvender sig til en bred målgruppe, da man finder produkter til enhver smag som fx juice, saft og smoothies. Der henvendes også til det segment som ser juice og smoothies som et sundere alternativ .

Rynkeby henvender sig til familiesegmentet gennem juice der ikke er på køl, og produktserien God Morgen henvender sig til et Premium segment med deres juice på køl.

Brämhults henvender sig til forbrugere som er villige til at betale ekstra for nypresset juice .

---

Til at analysere Rynkeby Foods’ interne forhold analyseres den økonomiske situation kort, og derefter analysere porters værdikæde og finde deres kernekompetence.

Til sidst opstilles styrker og svagheder i en SW-model på baggrund af den interne situation.

Rynkeby Foods’ økonomiske situation er ikke så god, da nettoomsætningen er faldet fra 922,7 mio. kr.

I 2019 til 849,4 mio. kr. i 2020 , hvilket ifølge årsrapporten primært skyldes covid-19, men også en række investeringer, som har haft medført enormt store afskrivninger og høje omkostningsniveauer .

Støtteaktiviteter
Virksomheden blev grundlagt i 1934 af Inger Rasmussen og har siden haft forskellige ejere bl.a. Dagmar Rasmussen som gjorde en stor indsats for at udvikle virksomheden.

Det lykkedes hende bl.a. at udvide produktionen af juice og etablere eksport til Sverige, Tyskland og England .

I 1993 får Rynkeby deres nuværende virksomhedsnavn, og ejes på dette tidspunkt af Arla og Carlsberg med en andel på 50% hver.

I 1998 overtager Arla Carlsbergs ejerandel, og i 2016 overtager den nuværende ejer, tyske Eckes-Granini. Eckes-Granini er førende i Europa inden for juice og eksporterer til 70 lande .

Virksomheden har forskellige afdelinger som økonomi, salg, marketing, HR og supply chain .