Indholdsfortegnelse
Kommunikationsmodellen
- Retorikkens overbevisningsformer:
- Argumentation (Toulmins model)
- Retoriske virkemidler og argumenttyper
- Ordvalgsargumenter:
- Sproglige figurer:
Argumentationskneb
- Stråmand
- argumentum ad hominem,
Trusselsargument
Mængdeargument
Lykkeargument
Autoritetsargument
Vi-er-alle-i-samme-båd-argument
Reducto-ad-absurdum-argument
Ords konnotative betydning
Argumentationsanalyse i praksis
Uddrag
Du skal bruge dette ark som udgangspunkt for at lave en argumentationsanalyse og en sproglig/retorisk analyse.
Herunder skal du komme ind på følgende.
• Kommunikationssituation. (Afsender – medie/budskab – modtager)
• hensigt
• brug af appelformer (Logos, Etos, Patos)
• argumentation (påstande og belæg, gendrivelse, rygdækning og styrkemarkører, argumenttyper)
• sproglige virkemidler
Dette skal munde ud i en samlet analyse af artiklens hovedbudskab og en vurdering af hvorvidt dens form og indhold er hensigtsmæssig i forhold til kommunikationssituationen.
---
Værdiladede ord - fx ”kriminalpræventivt arbejde” >< ”blødsødne pædagogiske projekter”
Generaliseringer - man forsøger at gøre sin pointe gyldig ved at lade et individuelt tilfældegælde for alle
Modsætninger - bruges til at skabe en effektfuld kontrast (peger på konflikter og forskelle)
Sammenligninger - bruges til at skabe ligheder (analogier)
Gentagelser - gentagelsen er især vigtig i patossammenhæng (vækker følelser), virker fremhævende på indholdet
Anafor - det første led i en række sætninger gentages (fx ”Jeg tror, han er bange. Jeg tror, han er desperat. Jeg tror, han har indset, at han ikke har vælgernes opbakning i den sag.”) – i dette eksempel er der også benyttet en tretrinsraket
Tretrinsraket en slags remse med tre led, hvor pointen placeres i den tredje sætning, (fx for det første…, for det andet.., for det tredje…), giver en slagkraftig og sproglig effekt
Skriv et svar