Retorik og argumentation | Analysemetoder | Noter

Indholdsfortegnelse
Retorik og argumentation 1
- Kommunikationssituationen/ det retoriske pentagram 1
- De tre appelformer 2
- Argumentation 2

Analysemetoder 3
- Sigmund Freud - psykoanalysen 3
- Billedanalyse 4
- De fem nyhedskriterier og nyhedstrekant 7
- Epik, lyrik og drama 8
- Noveller 9
- Autofiktion 10

Uddrag
Kommunikationssituationen / det retoriske pentagram / Ciceros pentagram er alle 3 navne for det samme slags pentagram. Det handler om hvordan man argumenterer for sin sag eller sit budskab.

---

- Rygdækning er et element man bruger for at styrke hjemmelen i et argument. Man har dokumentationen til argumentet i orden. Man kan henvise til erfaringer, videnskabelige kendsgerninger eller undersøgelser, som underbygger hjemmelen.

Det er svært at sige imod undersøgelser og videnskab, dette er derfor de bedste former for rygdækning. Findes ved at spørger: ”Hvilken dokumentation har afsender for hjemmelen?”

- Styrkemarkører viser hvor sikker afsenderen er i sin påstand, og hvor meget man tør stå inde for den. Man kan fx være helt overbevist og dermed bruge selvfølgelig og naturligvis, hvor man omvendt kan være i tvivl om påstanden er sand

og bruge styrkemarkører som sandsynligvis og måske. Findes ved at spørger: ”I hvilken grad står afsenderen inde for sin påstand?”

- Gendrivelse bruges til at komme med modargumenter til åstanden, og gør modtageren opmærksom på de svagheder som argumentationen kan have.

Når afsenderen selv peger på disse modargumenter styrke det troværdigheden, frem for hvis modtageren selv skal finde det.

Gendrivelse bruges ofte af politikere når de skal overbevise vælgere og ved at modstanderne er klar til at modargumentere. Findes ved at spørge: ”Er der tilfælde, hvor påstanden ikke holder?”

---

- For at få forbrugerne til at købe eller interessere sig for et produkt, benytter reklamer sig af forskellige argumenter og retoriske virkemidler, der forøger at overbevise modtagerne om produktets kvaliteter.

Argumentationen og påstanden i reklamer går helt grundlæggende på, at det produkt, der reklameres for, er et attraktivt produkt, der er værd at købe for forbrugerne.

Belæggene for påstanden finder man både i selve billedet og i den tilhørende tekst til reklamen. De handler om, hvilke kvaliteter produktet har og hvilke behov, ønsker og drømme, det kan tilfredsstille.

Belæggene kan være præget af både patos-, logos- og etosappel, og argumenterne har ofte karakter af såkaldte motivationsargumenter som f.eks.

"Loreal: fordi du har fortjent det", men også andre argumenttyper benyttes, bl.a. årsagsargumenter: "Colgate gør tænderne hvide".

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu