Kapitel 12 – Serviceydelser | Noter i afsætning

Gode noter til kapital 12 i Afsætning – Serviceydelser.

Uddrag
Servicepakke:

- Servicepakken er servicevirksomhedens produkt. Servicepakken består af to hovedelementer. Der er en kerneydelse, der dækker kundens behov. Et flyselskab dækker et behov for transport fra punkt A til B. Et hotel dækker et behov for søvn, når det sælger en overnatning til en rejsende. En café dækker behovet for en styrkende kop kaffe.

- Periferiydelse er forskellige tillægsydelser, som tilfører serviceydelsen ekstra værdi i kunderne øjne. Fx ved et flyselskab kan det være filmfremvisning, drikkevarer, pladsreservation, wifi eller gratis siddepladser for børn under 2 år. For en cafe kan det være hyggelige omgivelser, behagelige møbler, musik osv.

Serviceleverancesystem:

Frontpersonalet:
- Frontpersonalet er de medarbejdere, der har personlig kundekontakt eller kontakt via telefon og computer. Frontpersonalet har gode muligheder for at påvirke kundens opfattelse af serviceydelsen. På Hotel Axel Guldsmeden fx er frontpersonalet medarbejderne i receptionen og tjeneren i den tilknyttede restaurant.

Backupsystemet:
- Backupsystemet består af de personer, som koordinerer virksomhedens fysiske og digitale rammer. Fx spiller lokalers indretning, udsmykning og rengøringsstandard ind. Det tekniske udstyr som fx it er også en del af backupsystemet. Som et eksempel på dette kan nævnes hotellet Axel Guldsmeden, hvor de fysiske rammer spiller en stor rolle for gæsternes oplevelse. Der er gjort meget ud af udsmykningen både på værelserne og i fællesområder som lounge, reception og restaurant.

Få gratis adgang til opgaven

Upload en af dine egne opgaver og få adgang til denne opgave. Det tager kun 2 minutter