Gode noter til kapitel 9 | Markedskommunikation

1: Forklar begreberne manipulativ og informativ reklame.
Manipulativ reklame: Appellere til modtagerens følelser og omgivelserne. Det er pyntet på virkeligheden som en fordel til produktet. Det er en manipulerende reklame.

Informativ reklame: Giver konkrete oplysninger om produktets egenskaber, pris, data, forhandler osv. Reklamen fokusere på den fysiske behovsdækning og købemotiver.

2: Hvordan kan man manipulere modtageren i kommunikationen?Manipulation i kommunikationen kan man ved at forsøge at overbevise modtageren om, at de er det bedste produkt.

Man kan manupulere modtageren ved at pynte på virkeligheden, som at man snakker bedre om produktet end det måske er. Man kan manipulere i kommunikationen ved at lyde overbevisende og lyde som om man har belæg for påstanden.

Indholdsfortegnelse
1: Forklar begreberne manipulativ og informativ reklame.
2: Hvordan kan man manipulere modtageren i kommunikationen?
3: Hvad bruges AIDA modellen til?
4: Hvad er forskellen mellem USP, ESP og ISP?
5: Hvordan man man definere en testimonial?
7: Hvad er forskellen på USP og ESP?
8: Hvorfor arbejder mange virksomheder med ESP?
10: Find eksempler på annoncer og vurder om de er opbygget efter princippet i AIDA- modellen.
11: Hvordan kan man bruge humor og ironi i kommunikation?
12: Hvordan kan man definere begrebet kultur?
13: Hvad er et etisk dilemma i forbindelse med markedsføring?
14: Hvornår skal man kunne vise dokumentation for en påstand?
15: Hvordan kan man manipulere med et budskab?
16: Hvad er advertorials?
17: Hvordan og hvorfor kan religion og reklame give etiske dilemmaer?
18: Hvordan afspejler kultur sig i virksomheders kommunikation?
19: Forklar Halls kulturteori.
20: Hvordan kan man bruge humor og ironi i kommunikationen?
21: Hvorfor har religion indflydelse på udformning af kommunikation?
22: Hvorfor er de etiske grænser forskellige fra land til land?
24: Hvad kan være årsagen til, at der er særligt skrappe regler for reklamer for levnedsmidler og lægemidler?
24: Pr. 1. januar 2002 blev der i hele EU indført et totalt forbud mod reklamer for tobak. Vurder et sådant forbuds effekt på salget af tobak
26: Pr. 1. januar 2004 ophævede Folketinget (VK-regeringen og Dansk Folkeparti) det danske forbud mod reklamer for alkohol i tv. Giv din vurdering af, hvorvidt det var rimeligt at ophæve dette forbud.
27: Mener du, at virksomheder og organisationer behøver at tage etiske hensyn i forbindelse med deres massekommunikation?

Uddrag
Testimonial er, når en person eller ting formidler/bidrager til budskabet. Det kan bl.a. være, at man gør en ting levende.

Hvis der i en reklame er udsagn fra personer uden for den reklamerende virksomhed, som fx eksperter, berømte personer, er det testimonials. Testimonial kan tillægges stor værdi.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu