Fastfood-markedet i Danmark

Indholdsfortegnelse
1. Foretag en definition af den branche, Max befinder sig i på det danske marked.
2. Foretag en analyse af den i spørgsmål 1 definerede branche.
3. Med udgangspunkt i besvarelsen af spørgsmål 2 bedes du vurdere, om du finder det attraktivt for Max at satse på yderligere ekspansion på det danske marked.

Uddrag
Nye indtrængere
Fastfood-markedet er svært at komme ind på, fordi der er store kæder som dominerer markedet, derfor er der ikke mange det forsøger sig i det.

Samtidig er markedet stort og der er mange kunder som har forskellige præferencer og som skal tilfredsstilles, derfor kan en ny kæde trænge igennem ved at have specielle nyheder der kan ændre kundernes madvaner.

Nye indtrængere kan fx være dem som giver fastfoodmaden et lille twist.

Fiskeburgere og vegetarburgere hitter for flere, og mange kæder har derfor tilføjet mad som det til deres udvalg.
Kunder

Fastfood-markedets kunder har som nævnt, forskellige præferencer og der kan være flere forskellige grunde til at kunderne er forskellige.

Max’ danske kunder er umiddelbart næsten kun københavnere, da Max kunder befinder sig i det københavnske område.

Generelt set kan der være forskel på hvilke udbydere kunderne går til, det kan være man kører til den der er tættest på ens hus, den der laver de bedste pomfritter, dem der laver hurtig mad osv.

Kort og kontant, er fastfoodkunder dem som har brug for hurtig mad, som samtidigt er billigt. Kunderne har en høj forhandlingsstyrke da der er så mange forskellige udbydere af fastfoodmad og de kan derfor finde en anden kæde som kan give ca. det samme.

Leverandører
Udbyderne kan have mange forskellige leverandører.

Flere kæder for fx der salat til burgerne et sted, kartoflerne et andet sted og tomaterne fra et tredje. Forhandlingsstyrken for leverandøren er hverken lille, men heller ikke høj.

Fordi der er så mange leverandører, kan en fastfoodkæde hurtigt skifte leverandør, hvis de fx ikke er enige om priser. Dog fordi der er mange kæder i branchen, er der også brug for mange leverandøre og der kan være kamp om hvem der for fat i dem med de bedste råvarer.

Substituerende produkter
Substituerende produkter dækker kunders behov inde på det omtalte område.

I dette tilfælde er det mad og derfor er der millioner af muligheder som kan erstatte fastfood.

Pointen er at fastfood er nemt, hurtigt og billigt og kan derfor være en nem løsning for rigtige mange som fx har travlt, kører forbi og benytter sig at drive through osv. Alle former for mad kan derfor erstatte fastfood, da det gælder om at dække kundernes behov som er sult.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her