Fast food markedet i Danmark | Noter

Indholdsfortegnelse
1. Analyser konkurrencesituationen for fastfoodrestauranter i Danmark.
- Markedsleder:
- Marked udfordrer:
- Markedsfølger:
- Markedsnicher:

2. Vurder, hvilke forhold i omverden, der har betydning for udviklingen af denne fastfoodkultur i Danmark.
- Kulturelle forhold.
- Miljø
- Demografiske forhold.
- Massemedier.
- Politiske og lovgivningsmæssige forhold.

3. Udarbejd et positioneringskort for fastfoodrestauranter i Danmark.

Uddrag
benytte mig af konkurrencetragtmodellen for af definere hvilke virksomheder som er i konkurrence med hinanden. Under ”samme produkt” har jeg valgt McDonald’s

Burger King og Max Burger, da de 4 fastfoodrestauranter tilbyder samme produkt (burger, pomfritter, sodavand osv.) og de er derfor i snæver konkurrence med hinanden, her konkurrer de på mærket og deres brand.

Under produktkategori har jeg valgt Sunset Boulevard, Carls Jr. Og Subway da differentiere sig med anderledes produkter som salater og sandwich, men de tilbyder også alle produkter fra samme kategori som de overnævnte 4’er gør.

Formålet er at dække konsumenternes behov for den hurtige mæthed og hvis man er på farten. Der kan argumenteres for at slik, chips og sodavand placeres i kategorien ”samme behov”, altså behovet for noget til at stille sulten, eller behovet for en nem og hurtig løsning.

Fastfood konkurrencesituationen for fastfoodrestauranter i Danmark er stor, fordi virksomhederne udbyder lignende produkter til konsumenterne for at dække samme behov.

Det er altså et snævert konkurrenceområde. Jeg har valgt at udlade ”alle produkter” da denne kategori ikke er relevant i analysen af fastfoodmarkedet.

---

I 2013 kom Max Burger på det danske marked. Max har over 100 restauranter rundt om i Sverige, Norge, de Forenede Arabiske Emirater og Danmark.

Max Burger har 3 restauranter i Danmark. Max Burger er marked følger, fordi de betragtes mere fredelige end udfordreren, de sælger en forbedret udgave af de konkurrerende produkter, fordi de satser på kvalitet og mere sundhed.

Dog ses det at Max Burger kunne blive markedsudfordreren på længere sigt fordi de har god erfaring med at dyste med de enorme amerikanske kæder om kunderne i Sverige og konkurrence i Danmark ligner meget den i Sverige.

Max Burger mener de har den rette opskrift på succes, som bliver understøttet af at de har haft stærk vækst de seneste 12 år. Max udvider deres marked, på baggrund af stor succes i Sverige og i Norge.

Max Burger konkurrerer på deres høje kvalitet og deres voksende fokus på sundhed og såkaldte klimavenlige burgere, hvilket har givet Max en fordel i forhold til deres konsumenter i Sverige også selvom priserne ikke kan følge med McDonald’s

fordi kvalitet koster penge. Dog understreger de at kun er ca. 5-10% dyrere end McDonald’s. Max ligger vægt på at de giver mere værdi for pengene.

I fremtiden håber de på en åbning af 40-50 restauranter i Danmark. Max Burger har en meget aggressiv markedsføring og de er den første burgerkæde i Danmark der tilbyder levering til døren i samarbejde med Just Eat.

Max Burger ville lave et angreb på konkurrenterne og ikke på markedslederen, fordi de vil nemlig ændre marketingsmixet for nuværende produkter i forhold til konkurrenterne.

Max Burgers ambition er at få flere danskere til at spise kvalitetsburger og ikke kun tage konkurrenter fra McDonald’s.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu