Fast food markedet i Danmark | Noter Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Analyser konkurrencesituationen for fastfoodrestauranter i Danmark.
- Markedsleder:
- Marked udfordrer:
- Markedsfølger:
- Markedsnicher:

2. Vurder, hvilke forhold i omverden, der har betydning for udviklingen af denne fastfoodkultur i Danmark.
- Kulturelle forhold.
- Miljø
- Demografiske forhold.
- Massemedier.
- Politiske og lovgivningsmæssige forhold.

3. Udarbejd et positioneringskort for fastfoodrestauranter i Danmark.

Uddrag
Fast Food markedet er et homogent marked, fordi produkterne er meget ens på markedet. Jeg vil benytte mig af konkurrencetragtmodellen for af definere hvilke virksomheder som er i konkurrence med hinanden.

Under ”samme produkt” har jeg valgt McDonald’s, Burger King og Max Burger, da de 4 fastfoodrestauranter tilbyder samme produkt (burger, pomfritter, sodavand osv.)

og de er derfor i snæver konkurrence med hinanden, her konkurrer de på mærket og deres brand. Under produktkategori har jeg valgt Sunset Boulevard, Carls Jr.

Og Subway da differentiere sig med anderledes produkter som salater og sandwich, men de tilbyder også alle produkter fra samme kategori som de overnævnte 4’er gør.

Formålet er at dække konsumenternes behov for den hurtige mæthed og hvis man er på farten. Der kan argumenteres for at slik

chips og sodavand placeres i kategorien ”samme behov”, altså behovet for noget til at stille sulten, eller behovet for en nem og hurtig løsning.

Fastfood konkurrencesituationen for fastfoodrestauranter i Danmark er stor, fordi virksomhederne udbyder lignende produkter til konsumenterne for at dække samme behov.

Det er altså et snævert konkurrenceområde. Jeg har valgt at udlade ”alle produkter” da denne kategori ikke er relevant i analysen af fastfoodmarkedet.

---

Carl Jr. Er markedsfølger og de forventer at ekspandere i Danmarks, pga. danskerne køber mere fastfood. Carl Jr. Kom ind på det danske marked i 2013. I 2019 har de 18 restauranter i Danmark, hvilket gør dem til en markedsfølger.

Salling Group har franchiser rettighederne til burgerkæden og indledningsvist blev burgerkæden etableret i Bilkas varehuse, dog har de nu også åbnet selvstændige butikker.

I 2013 kom Max Burger på det danske marked. Max har over 100 restauranter rundt om i Sverige, Norge, de Forenede Arabiske Emirater og Danmark. Max Burger har 3 restauranter i Danmark.

Max Burger er marked følger, fordi de betragtes mere fredelige end udfordreren, de sælger en forbedret udgave af de konkurrerende produkter, fordi de satser på kvalitet og mere sundhed.

Dog ses det at Max Burger kunne blive markedsudfordreren på længere sigt fordi de har god erfaring med at dyste med de enorme amerikanske kæder om kunderne i Sverige og konkurrence i Danmark ligner meget den i Sverige.

Max Burger mener de har den rette opskrift på succes, som bliver understøttet af at de har haft stærk vækst de seneste 12 år. Max udvider deres marked, på baggrund af stor succes i Sverige og i Norge.

Max Burger konkurrerer på deres høje kvalitet og deres voksende fokus på sundhed og såkaldte klimavenlige burgere

hvilket har givet Max en fordel i forhold til deres konsumenter i Sverige også selvom priserne ikke kan følge med McDonald’s, fordi kvalitet koster penge.

Dog understreger de at kun er ca. 5-10% dyrere end McDonald’s. Max ligger vægt på at de giver mere værdi for pengene. I fremtiden håber de på en åbning af 40-50 restauranter i Danmark.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu