Tendenser på markedet for ure i Danmark | Afsætning

Opgavebeskrivelse
Forbruget af ure har fået markante ændringer, end dem vi tidligere har set. Forbruget er især blevet ændret efter alle de nye elektroniske smartwatches er kommet på markedet.

Urets oprindelige funktion, altså at se hvad klokken er, er blevet mere eller mindre erstattet af mobiltelefonen. Dette betyder at købsmønstret for ure også har ændret sig, det er ikke længere en norm i samfundet at man er iført et ur.

Det viser sig at langt størstedelen af dem som køber ure i dag, er fordi de har en passion indenfor ure eller ønsker den høje status som der kan mefølge. For mange mennesker er det også en hobby at samle på forskellige ure.

Indholdsfortegnelse
Redegør kort for udviklingen i forbruget af ure 2
Analyser kort konkurrencesituationen på ur-markedet. Analysen må max. fylde 500 ord. 3
Segmenter markedet for ure og karakteriser kort 2 målgrupper 4
Tag kort stilling til følgende udsagn 5
• Købsadfærden hos konsumenterne på ur-markedet er i forandring 5
• Marketingmixet på ur-markedet er i høj grad påvirket af trend 5
• Ur-markedet er karakteriseret ved forskellige strategier 5
Identificer en væsentlig udfordring for en selvvalgt virksomhed i ur-branchen. Diskuter mulige løsninger for virksomheden. 5

Uddrag
Der sker hele tiden forandringer i købsadfærden hos konsumenterne. Dette skyldes blandt andet at markedet for ure også hele tiden er i forandring.

Ser vi bare alene på smartwatches, så kommer der hele tiden flere og flere funktioner på produkterne, og generelt følger urene også med i den digitale udvikling, som går rigtigt stærkt.

Forbrugsmønstrene er også svære at forudse, da forbrugerne også ændre deres købsmønstre. Dette sker på baggrund af den digitale udvikling, samt skal et ur ikke længere være noget forbrugeren bare skal kunne se klokken på.

Forbrugerne kræver i dag ofte noget mere - Enten i form af en social status, eller nogle funktioner som gavner dem i deres hverdag.

---

Marketingmixet er i stor grad påvirket af trends. Marketingmixet sker nærmest på baggrund af hvilken trend der rør sig på markedet, og virksomhederne er nødsaget til at justerer de forskellige parametre.

Det ses på markedet for ure, at prisen godt kan falde hvis produktet ikke passer med den nuværende trend, eller hvis det ikke længere er smart.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu