Døde pigers dagbog | Analyse | DR | 10 i Karakter

Indledning
Analysen er på baggrund af den danske dokumentarfilm ”Døde pigers dagbog”, som er en dokumentar af DR og blev udgivet i 2020.

Filmen er lavet i 2019 og er forholdsvis ny. I forhold til det fysiske miljø varierer det hvor scenerne er filmet.

Mange scener foregår ude i skoven, nogle i stuen hos moren til afdøde datter Maja Luna, og derudover foregår mange scener over det sociale netværk Instagram, hvor vi ser private profiler til piger der er med i dette selvskade-miljø.

At vi modtagere får et så stort indblik i Instagram-siderne, hvor vi ser flere voldsomme billeder af piger og selvskade giver os forståelsen for hvilket dårligt miljø Maja Luna og de andre piger har været/er ude i og hvilke billeder de ser og deler på daglig plan og hvordan det påvirker dem.

Uddrag
Modstanderne i dokumentarfilmen er hele dette ”priv-samfund” med hundredevis af piger med selvskadeproblemer og selvmordstanker der har aftalt

at de ikke må fortælle nogen om deres nogen der ikke er medlem om deres netværk, og dermed heller ikke subjektet.

Trods dette har det lykkedes DR og Maja Lunas mor at få en konklusion på denne konflikt/objekt, er det derfor hjælperne der har haft størst magt.

Udover hjælperne har giveren også haft stor magt i forhold til at give objektet til subjektet. Giveren er den ene Rikke.

Rikke kontaktede i første ende Maja Lunas mor (subjektet) og fortalte om deres private netværk og brød tavsheden. Modtager er den sidste faktor der spiller ind i modellen og det er DR.

Grunden til at det er selve instruktøren af dokumentaren er, at ikke nok med at subjektet bestræber efter at finde objektet, gør modtageren også.

Subjektet hjælper her også modtageren i at få objektet, da subjektet har givet informationer til modtageren og på den vis hjælper.

Så på projektaksen ser vi, at Maja Lunas mor har et ønske om at finde ud af hvorfor hendes datter blev påvirket af andre piger i deres private netværk.

Konfliktaksen der viser hvordan Maja Lunas mor har fået hjælp af Rikke, Rikke og Maria, og hvordan hundredevis af andre piger er modstandere

og en kommunikationsakse der peger på hvordan Rikke har givet hendes viden (objektet) til moren samt DR.

Objektet bliver formidlet til subjektet gennem forskellige kilder, men det bliver ikke kun formidlet til subjektet.

Det bliver også formidlet til DR-produktionen, og derfor er subjektet også en form for kilde. Maja Lunas mor er nemlig erfaringskilde og er ens betydende med

at hun har haft sagen meget tæt på inde livet og hendes syn på sagen er i høj grad påvirket af, at hun selv har stået i midten af den, og til dels kan fortælle udviklingen på Maja Luna og hendes adfærd.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu