Det Økologiske Marked i Danmark | Analyse

Indledning
Det økologiske marked i Danmark, er et marked i vækst. I 2016 udgjorde økologisk salg 10,5% af det samlede salg i detailhandlen, hvilket gør Danmark til det land i verden med den største økologiske markedsandel i detailhandlen.

Det er især de økologiske mejeriprodukter, som danskerne stopper i kurven – i 2016 blev der i alt solgt mælk, ost og smør for 2050 t.kr. – sammenlignet med kød og på-læg, som der blev solgt af, for 605 t.kr.

Det er ikke kun i Danmark, at vi spiser mere og mere økologi - tager man et kig ud i verden, ser man at udviklingen i Danmark ikke er et enestående eksempel.

Mange lande er hoppet med på den økologiske trend, og vigtigst af alt; har mange landmænd selv valgt at omlægge til økologisk-landbrug – faktisk er det økologiske landbrugsareal i EU steget med 27% i forhold til år 2011.

Det økologisk dyrkede landbrugsareal udgjorde i 2016 58 mio. hektar, hvoraf Australien stod for knap halvdelen, med 27 mio. økologiske hektar. Det er en utrolig flot ud-vikling, og alt tyder på at den vil fortsætte derudaf i fremtiden, i takt med at flere og flere mennesker får et økologisk ”mind-set”.

At omlægge en hel nation til at være økologiske, er dog ikke altid nemt. Forbrugernes interesse for et bredt udvalg af økologiske produkter, betyder at vi importerer mere end vi eksporter.

Således udgjorde importen i 2015 i alt 2,4 mia. kroner, mens eksporten udgjorde 2,0 mia. kroner. Danmark havde derfor et ”økologisk-underskud” på 400 mio. kroner i 2015.

Uddrag
S: Markedet er i vækst, og samfundsmæssigt er der de seneste år opstået en ”pull-faktor” hen imod, at skulle købe økologiske varer. Gennem nyere tid er der blevet fastsat nogle regler ved-rørende sprøjtegift osv. – dette har resulteret i at mange landmænd skulle ændre den måde som de gør tingene på.

Dette er dog ikke et problem for de økologiske landbrug, da de allerede i forvejen ikke benytter sprøjtegift. I fremtiden dukker der formentligt flere og flere økologiske landbrug op – og derved er der mulighed for endnu vækst på markedet.

W: Selvom stadig flere vælger at købe økologisk, så er målgruppen stadig begrænset. Ingen om man kan få alle med på økologivognen.

Desuden er det både dyrere at drive økologisk landbrug, samt for forbruger at købe økologisk. Dette ender altså ud i at dine konkurrenter har en konkurrencemæssig fordel over dig.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu