Købsadfærdsanalyse | Økologiske fødevarer

Indledning
Til analyse af økologiske fødevarer har jeg anvendt analysemodellen købsadfærdsanalyse, hvor jeg blandt andet vil komme ind på købsadfærden, motiverne, købstype, beslutningsprocessen og køberollerne.

Derefter vil jeg vurdere hvad prisnedsættelse betyder for målgruppen, og til sidst runde af med hvad virksomhederne skal være opmærksomme på i forhold til købsadfærdsanalysen.

Jeg har valgt at sætte mit fokus på danske familier, og har derfor taget udgangspunkt i dem som forbrugere.

Indholdsfortegnelse
Købsadfærd:

Købemotiver:

Behov:

Beslutningsproces:

Køberoller:

Prisnedsættelser og målgruppe:

Opsamling:

Uddrag
Når man kigger på maslowsbehovspyramide vil jeg mene, at behovet der spiller en stor rolle her, er tryghedsbehovet.

Danskerne er blevet meget mere bevidste om, hvad de konventionelle produkter bliver sprøjtet med. Når du vælger at købe økologisk, så er man næsten hundrede procent sikker på, ikke at få de dårlige bakterier og pesticider.

”Det slår igennem ved salget, at forbrugerne er meget opmærksomme på, at der ikke er brugt sprøjtemidler, siger Kirsten Lund Jensen.”. I Danmark går vi meget op i sundhed og vitaminer.

Det er vigtigt for mange af os at vide, at vi ikke spiser noget der er bakterier i.

Når man vælger at købe økologisk, så kan danskerne med sikkerhed vide, at man trygt kan spise produktet uden der sker noget. Derfor opfylder de økologiske varer, danskernes tryghedsbehov.

---

Initiativtageren her er kvinden eller manden i huset. Det er dem, som finder ud af om de vil købe økologisk eller konventionel. Influenten her kan være omverdenen.

Vi bliver påvirket af omverdenen, fordi det er dem som fortæller hvad der er godt for os. Vi bliver inspireret af omverdenen, og derfor påvirker det vores indkøb. Konsumenten i dette tilfælde, er den danske familie. Det er dem, som bruger købet.

Disponenten er manden eller kvinden i familien, fordi det er dem som beslutter, om de vil skifte fra konventionelle produkter til økologiske. Køberen er også manden eller kvinden, fordi de køber produktet til sidst.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu