Indholdsfortegnelse
1. Udarbejd en intern analyse af Arla Foods. Der bør indgå:
A. En analyse af Arlas konkurrencedygtighed (kernekompetencer, konkurrencemæssig fordel og kritiske succesfaktorer)
B. En analyse af Arlas forretningsmodel ved hjælp af Business Model Canvas
C. Saml det hele sammen i SW-delen af SWOT-analysen
2. Udarbejd en ekstern analyse af Arla Food. Der bør indgå
A. En PESTEL-analyse
- Politiske faktorer
- Økonomiske faktorer
- Sociale og kulturelle forhold
- Teknologiske forhold’
- Miljømæssige forhold
- Lovmæssige forhold
B. Omverdensmodellen
C. Saml det hele sammen OT-delen af SWOT-analyse
3. Udarbejd en samlet SWOT-analyse baseret på 1.c og 2.c

Uddrag
- For at analysere Arlas konkurrencedygtighed, er det relevant at inddrage kernekompetencer, konkurrencemæssige fordele og kritiske succesfaktorer.

Da disse er 3 elementer der er vigtige for virksomheden for at forstå deres egen konkurrenceevne.

Det er vigtigt at overveje i forhold til de strategiske overvejelser f.eks i forbindelse med udvidelse af forretningsområdet, eller også bare for at holde fingeren på pulsen i en meget konkurrencepræget verden.

Man kan starte med et internt kig i virksomhedens kernekompetencer, da disse klarlægger hvad virksomheden er særligt god til og hvilke aktiviteter i virksomheden der skaber værdi hos kunden.

Eksempelvis, er produktudvikling en af Arlas kernekompetencer da de hele tiden er nytænkende i deres produktsortiment.

Her forsøger de at ramme forskellige målgrupper med forskellige produkter, og de er dygtige til det - f.eks. har de lanceret protein shakes i form af drikkeyoghurt, dette produkt er formentligt målrettet til den mere helbreds bevidste forbruger.

Dette ses eksempelvis i udtalelsen her “Arla vil styrke sin organiske vækst ved at give kunder og forbrugere markedets mest innovative produkter og løsninger inden for alle kategorier”.

Som Danmarks største fødevarevirksomhed har Arla samtidigt innovationskraften til, at udvikle bedre produkter og helt nye initiativer, som der dermed kan inspirere til mere sundhed i forbrugernes dagligdag.

Dette betyder for Arla, at de har et ansvar og helt unikke forudsætninger for at gøre en forskel for danskernes sundhed, derfor bidrager til Arlas kompetencer til positiv kundeværdi.

Derudover er Arla blevet mere bevidste om baerdygtighed og har derfor udviklet og produceret veganske produkter som “havre drikke” i takt med at markedet for plantebaserede produkter vokser.

- Når det kommer til konkurrencemæssige fordele analysere virksomheden sin position på markedet.

Her ses der “udefra og ind” i forholde til de vigtigste konkurrenter. Den konkurrencemæssige fordel adskiller her virksomheden med eksempelvis et bedre produkt eller en lavere pris end konkurrenterne.

Arlas konkurrencemæssige fordel ligger f eks i deres velkendte brand, denne høje brandværdi har sikret loyale kunder hos Arla, hvilket også betyder at de kan tage en højere pris end konkurrenterne.

Samtidig har Arla lokal støtte og ejerskab hos de Danske landmænd, hvilket gør at Arla kan spille på social ansvalighed og baeredygtighed.

Arla har også en aaben innovationsmodel, der muliggøre vaekst igennem innovationen og samarbejde med eksterne partnere f eks samarbejde med universiteter, forskere og andre mejerier.

Dette er muligt fordi at Arla er et andelsselskab som ejes af flere forskellige mælkeproducenter i flere europæiske lande, hvilket betyder at virksomheden har fuld kontrol og indsigt i hele værdikæden

hvilket også er en konkurrencemæssig fordel i forhold til andre fødevareproducenter. Samtidigt er Arla en anerkendt global virksomhed

derfor den også er attraktiv i forhold til at tiltrække menneskelige ressourcer og kompetent arbejdskraft.