Vi er ikke ude på at springe over hvor gærdet er… | Analyse

Indledning
Debatindlægget skrevet af Karoline Helena Christensen som hedder ”Vi er ikke ude på at springe over hvor gærdet er lavest – vi er oprigtigt bekymrede” er skrevet den 19. januar 2021 er udgivet i mediet Politiken.

Debatindlægget er skrevet for at debattere det relevante emne om hvorvidt de nuværende 9.klasser og 3.G elever har modtaget optimal undervisning og er klar til at gennemgå eksamenerne til sommer.

Debatindlægget er som sagt skrevet af Karoline Helena Christensen som også er en nuværende 3 års gymnasieelev som går på en almen STX.

Debatindlægget er skrevet for at sætte dette emne på dagsorden og skabe opmærksomhed omkring denne problemstilling.

Christensen er selv studerende og går i 3.g og derfor benytter hun sig af en del argumentation i hendes debatindlæg

Christensens argumentation går på at hun selv synes at eksemernes krav skal lempes eller aflyses, da hun selv er studerende.

Uddrag
En anden appelform som hun benytter sig af, er Logos, her prøver hun altså at række ud til modtagerens fornuft og logik.

Her prøver hun altså og snakke til hjernen hos modtageren og appellerer til dem i form af logiske argumenter og vendinger.

Dette kan f.eks. ses når hun skriver følgende ” Vi har ikke modtaget optimal undervisning i et godt stykke tid efterhånden og det i meget længere tid end sidste års 9. klasser og 3. g-elever, hvorfor jeg mener

at der i den grad fra politikernes side bør overvejes en anderledes form for eksamen til sommer eller i hvert fald en lempelse af kravene.”

her skriver hun altså til modtagerens fornuft og logik i form af at benytte logiske vendinger i hendes argumentation ved f.eks. at skrive ”det i meget længere tid end sidste års 9.

klasser og 3. g-elever” hvilket er korrekt og derfor appellerer det til forbrugerens logik, hvilket er med til at understøtte hendes argumentation i hendes debatindlæg.

Den sidste appelform som Christensen benytter sig af, er etos, Etos er den apelform som er meget dominerende i dette debatindlæg

da Christensen bruger sig selv gennem hele debatindlægget ved enten at skrive ”vi, os eller jeg”. Dette er med til at skabe en form for troværdighed ved at inddrage sig selv som taler og skribent af dette debatindlæg.

Næste alle sætninger i hendes debatindlæg starter med at hun benytter sig selv og bruger sig selv som en del af argumentet ved enten at skrive ”vi, os eller jeg” som noget af det første.

Dette ses f.eks. når hun benytter sig selv i dette eksempel ”Da jeg første gang så opslaget, og hvordan det ihærdigt blev delt og liket på de sociale medier

opfattede jeg det blot som et udtryk for dovenskab og en ’nem’ måde at slippe uden om en ellers skrækindjagende oplevelse, der jo er betingende for vores videre vej i uddannelsesverdenen.”

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu