Vi er ikke ude på at springe over hvor gærdet er… | Analyse

Indledning
Er dette års 9. klasser- og 3. g-elever klædt ordentligt på, til at præstere ved eksaminerne til sommer?

Sådan fremstiller Karoline Helena Christensen, der er studerende på STX, det i sit debatindlæg ”Endnu en studerende: Vi er ikke ude på at springe over hvor gærdet er lavest – vi er oprigtigt bekymrede!”.

Debatindlægget tilhører opinionsgenren og hører under genren sagprosa, den er bragt i Politiken den 19. januar 2021.

Denne stilistiske analyse af ”Endnu en studerende: Vi er ikke ude på at springe over hvor gærdet er lavest – vi er oprigtigt bekymrede!” vil have særligt fokus på argumentation, sproglige virkemidler og målgruppe.

Uddrag
Jeg vil nu fokusere på Christensens brug af argumenttyper. Karoline Christensen bygger sine argumenter og påstande op, ved brug af generaliserings- og gentagelsesargumentet.

Med dette mener jeg, at hun har en tendens til at generalisere. Hvis der er enkelte der føler, at de ikke har modtaget optimal undervisning og presses derud, hvor alt pludselig føles håbløst og utilregneligt.

I disse tilfælde har skribenten en tendens til at indføre ordet ”vi”. Dette kommer også til udtryk da hun skriver;

”Vi har ikke modtaget optimal undervisning i et godt stykke tid efterhånden” og ”Vi holder ud endnu, men lyt til os, når vi har noget på hjerte!

Det har vi nu”. Dette er en generalisering, da hun henviser til unge studerendes holdninger og dermed taler på ”vores” vegne.

Derudover formår hun at benytte sig af gentagelsesargumentet, da hun gentagne gange kommer med argumenter for, hvorfor sommerens eksaminer bør aflyses.

Christensen skriver ikke direkte og ordrette gentagelser, men hun formår alligevel at fremtrænge samme hovedargument.

Som tidligere belyst, tager Christensen appelformerne i brug, hun benytter sig dog primært af patos. Karoline tager gentagne gange patos i brug, når hun udtrykker sine følelser.

Dette ser man for eksempel da hun skriver ”Det har været hårdt på mange måder” og ”bange for at fejle”. Dette appellerer direkte til modtagerens følelser og giver en form for medfølelse og sympati med hende.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu