Ur-markedet | Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for udviklingen i forbruget af ure.

2. Analyser konkurrencesituationen på ur-markedet. Analysen må max. fylde 500 ord.
Truslen fra nye udbydere:
Truslen fra leverandører
Rivaliseringen mellem eksisterende udbydere:
Truslen fra købere:
Konkurrencesituationen (lav, mellem høj):

3. Segmenter markedet for ure og karakteriser kort 2 målgrupper.
Segmenteringskriterier
Psykografi
Adfærd
Geografi
Demografi
Størrelse og vækst
Muligheder for bearbejdning
Udgifter ved bearbejdning
Konkurrencesituationen i segmentet
Kort beskrivelse af de 2 målgrupper

4. Diskuter følgende udsagn:
Købsadfærden hos konsumenterne på ur-markedet er i forandring.
1960érne
Organisme
Respons
Nutiden
Organisme
Respons
Marketingmixet på ur-markedet er i høj grad påvirket af trends
Ur-markedet er karakteriseret ved forskellige strategier.

5. Identificer en væsentlig udfordring for en selvvalgt virksomhed i ur-branchen.
Diskuter mulige løsninger for virksomheden.

Uddrag
Jeg tænker, at mænd er mere tilbøjelige til at gå på kompromis med udseendet, for at kunne få et ur med flere nørdede funktioner, som smartwatches indebærer. Derudover er der også en tendens til, at det er maskulint at gå med ”store” ure, hvor kvinder oftest går med små, feminine ure.

I samme båd med smartwatches, vil jeg også mene, at mænd er mere tilbøjelige til at gå med klassiske, dyre ure. Kvinder er formentlig mere ”påpasselige” ift. hvor de bruger formuer, hvor mænd har en tendens til at investere i materialistiske ting, såsom biler, telefoner og ure - som tilsammen har det formål, at styrke mandens egobehov.

Aldersgruppen ift. smartwatches vil jeg mene er det yngre segment (18-45). Vi unge er født med teknologi i lommen og elsker at udforske den konstant-udviklende gadget ”verden”.

Derudover tror jeg også, at vi unge ikke er bange for de innovative tiltag, såsom produktinnovationen med smartwatches, hvorimod det ældre segment er mere konservative og hælder til, at man skal bibeholde de gamle værdier, og i den her sammenhæng bevare det klassiske ur, som man kender det.

Omvendt, tror jeg at det ældre segment (45+) hælder mest til det klassiske, dyre ur. Dels pga. deres økonomiske tilstand, men også grundet deres ”ønske” om at bevare det originale, og det som de er vokset op med.

Indkomsten for den enkelte forbruger hænger sammen med aldersgruppen - det yngre segment og dem, som er mest tilbøjelige til at købe smartwatches, har formentlig ikke en ligeså høj indkomst som ham eller hende, der investerer i de dyre, klassiske ure.

Selvfølgelig kan der være undtagelser, men overordnet set, har dem med smartwatches en mindre formue end dem med de klassiske ure.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu