Indholdsfortegnelse
1. Udarbejd en virksomhedskarakteristik af Toms
Idé, vision og mission
Forretningsmodel
Kernekompetence
Konkurrencemæssige fordele
Værdikæde
2. Lav en SWOT-opstilling for Toms
3. Analyser de forhold i Toms’ omverden, der påvirker virksomhedens udvikling
4. Opstil en muligheds- og trusselsmatrix for Toms
5. Vurder ud fra en PESTEL-analyse hvor attraktivt det vil være for Toms at sælge de to produkter i henholdsvis USA, Japan og Den Demokratiske Republik Congo
Uddrag
Toms har dybe rødder i den danske kultur som dem der leverer danskernes favorit chokolade og -slik. Virksomheden blev grundlagt i år 1924 af apotekerne Hans Trojel og Victor. H. Meyer.
I 1942 dør Victor H. Meyer og virksomheden sælges til Victor B. Strand. Efter anden verdenskrig sker der for alvor en stor ændring.
Der kommer gang i chokoladeproduktionen og Anthon Berg blev købt op. I 1962 lavede Toms pingvin lakrids og i 1971 blev Galle & Jessen en del af Toms. I de senere år har virksomheden opkøbt Bonbon og Bogø.
Toms gruppen A/S er en produktionsvirksomhed som 100% er ejet at Gerda og Victor B. Strand, der har hovedsæde i Ballerup og er Danmarks største chokoladefabrik.
Skriv et svar