Indholdsfortegnelse
1.Virksomhedskarakteristik af Toms 3
2. Toms konkurrencedygtighed 4
3. værdikædeanalyse af Toms 5
5. forhold i Toms' omverden, der påvirker udviklingen 8
7. årsagerne til, at Toms vil satse på ”ikoniske produkter” i Danmark 12
8. Toms' fremtidige situation 12

Uddrag
Toms A/S er en produktions virksomhed, der producerer alt fra kvalitets chokolade til slik ud til forbrugere verden over. De bevæger sig på B2B markedet.

Toms blev grundlagt i 1924 , men er senere blevet udvidet i 1950, 1962 og 1971. Toms har fra perioden 1980- 2012 gjort mindre opkøb til deres sortiment.

De har hovedsæde i Ballerup og er lige nu Danmarks største chokolade fabrik. De har 1200 medarbejdere, med en produktion fordelt over fire lande. Toms er et Aktieselskab, hvor ejerne kun hæfter for det de har indskudt i virksomheden.

Produktionsvirksomheden Toms skaber et flot resultat på bundlinjen i 2015. Resultatet lyder på 1,75 milliarder kroner, og et overskud på 70,5 million.

Efter et underskud i 2014. Denne omsætning er forbedret i 2018, hvor omsætningen lyder på 1,76 milliarder kroner . Hovedparten af omsætningen kommer fra salg af chokoladedelen, og resten fra sukkerforretningen.

Toms vision er at skabe en ensartet kvalitet på produkterne, og sikre at de er produceret ansvarligt.

De vil leve op til målet om fødevaresikkerhed, arbejdsmiljø og miljø samt leve op til kunders og myndigheders forventninger på QES-området. Ideen er at skabe chokolade og slik af høj kvalitet, hvor der er et ønske om at bruge naturlige ingredienser (ibid).

Toms værdier er en ansvarlig tilgang til bæredygtighed. De har både bæredygtig produktion, indkøb og bæredygtighed når det omhandler forbrugerne.

Toms produkter refererer til den funktionelle kvalitet hos forbrugerne, som er B2B virksomheder. Virksomhederne handler ud fra om produkterne fungerer og den smagsmæssige oplevelse. Der bliver fokuseret på indholdet i Toms produkter.

Når Toms er i konkurrence med andre konfekturevirksomheder, benytter de konkurrencestrategien differentiering, hvor der fokuseres på kvalitet frem for billige priser. Ved denne konkurrencemæssige fordel fokuserer man på mange målgrupper.