The Stanford Prison Experiment | Psykologi | Noter

Indholdsfortegnelse
Første del: Forestil dig at du var en del af eksperimentet. Skriv dine egne overvejelser!
A: Hvis du var blevet vagt, hvilken "type" vagt ville du så være blevet?
B: Hvis du var blevet fange, ville du så kunne have udholdt eksperimentet?
C: Hvor ville din grænse gå? I hvilken scene/sekvens ville du sige fra overfor eksperimentet?

Anden del: deltagerne - anvend den del af pensum, du synes giver mening!
A: Hvilken betydning har deltagernes sociale kategori ift. eksperimentets forløb?
B: Hvis man efterfølgende skulle have alle deltagere til at fatte sympati for hinanden igen, hvad vil så foreslå man gjorde?
C: Hvilke etiske dilemmaer var der i Stanford Prison Experiment sammenlignet med Milgrams Lydighedens dilemma?

Tredje del: Kobling mellem case-film og bogen/pensum
A: Giv et eksempel fra filmen, hvor konflikttrappen er i anvendelse
B: Anvend mindst 2 forskellige fagbegreber fra socialpsykologi til at analyse valgfri scener fra filmen
C: Giv et eksempel på ondskab i filmen. Bagefter skal du koble det med en teori om ondskab (altså hvordan opstår ondskab)
D: Giv eksempler på forsøgsdeltagernes formelle og uformelle roller

Uddrag
Uanset hvilken vagt man er skal man jo holde styr på fangerne og sørge for de gør hvad der bliver sagt, men jeg ville nok ikke væren typen som udnytter, at jeg bestemmer og derved få dem til

at gøre dumme eller unødvendige ting bare fordi jeg kan. Jeg ville være hård og lige på, så de ved hvem der bestemmer, men ikke være provokerende og ansvarsløs.

---

Jeg tror ikke selv jeg ville kunne holde ud, at vagterne må så meget og f.eks. kan sige at fangerne skal sige deres numre eller synge eftersom det jo ikke helt er deres arbejde

de skal i princippet bare holde styr på fangerne og ikke nedgøre dem eller få dem til at gøre ligegyldige ting.

---

Deres sociale grupper/kategori har en stor betydning, eftersom det får dem alle til at opføre sig anderledes overfor hinanden.

I starten ser man, at en af vagterne tager det rigtig seriøst og får fangen 8612 til, at lave sin seng op til flere gange, da de så skal bytte vagthold så fortæller han de andre vagter hvad han gjorde og det får en af de andre vagter til

at holde mere øje med fangen, samt ødelægger den redte seng og beder ham om at lave den igen. Det giver vagterne en negativ social identitet og negative egenskaber

de adskiller sig også fra den anden gruppe (fangerne), eftersom de har mere magt og derfor også føler sig bedre end dem.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu