Sociale medier Jeg er på, altså er jeg – og jeg har ret | Analyse

Indledning
Sociale medier har efterhånden fået stor betydning for alle vores hverdage. I det postmoderne samfund skabes vores identitet i høj grad gennem de sociale medier.

I kronikken “Sociale medier: Jeg er på, altså er jeg – og jeg har ret!” fra Kristeligt Dagblad udgivet d. 6. oktober 2017, sætter skribenten Jørn Borup fokus på bagsiderne ved netop de sociale medier og nutidens digitale samfund.

Uddrag
Iscenesættelsen af sig selv, og det hele tiden at være klar til at performe, for at få den helt perfekte identitet, er yderst anstrengende, for der bliver alt for tit sat en facade på.

Dette siger meget om den ideologi vi som unge (og ældre) stræber efter i det postmoderne samfund. Vi prøver hele tiden at vise os selv frem for at imponere andre

ved blandt andet at købe os til opgaver eller redigere vores billeder. Dette er en synsvinkel, Borup er meget bekymret for, da han også forklarer, at der findes en grim bagside ved performance-kulturen, her i blandt stress.

Dette ses eksempelvis ved at såkaldte curlingforældre “nyder at stresse folkeskolelærere for ikke at pille navle nok på lige netop deres prinsesse”.

Det stor pres i dette postmoderne samfund stresser mange, og giver ekstra arbejde til psykiatrien. Avisen Kristeligt Dagblad læses ofte af globalt orienterede singler, både mænd og kvinder.

Målgruppen er oftest i alderen 40-62 år, og som regel stemmer de på partierne De Radikale, Socialdemokraterne eller SF.

Desuden går læserne af avisen meget op i moral og religion. Kristeligt Dagblads læsere vil derfor primært ligge i segmentet “traditionelle” i Gallups Kompasmodel.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu