SmartGuy | Afsætning

Opgavebeskrivelse
1. Redegør kort for det marked, som SmartGuy befinder sig på.
2. Analyser SmartGuys omverdensforhold.

Uddrag
Kunder:
SmartGuys kunder består af en meget bred aldersgruppe på de forskellige markeder. Kunderne har ingen trussel overfor dem, da målgruppen er så bred og derfor ikke tvinges til at gøre priserne mindre. Planen med virksomheden var at ramme aldersgruppen 15-25 år, så der ligger deres primær fokus. Aldersgruppen 15-25 er med på moden og har styr på de sociale medier, hvilket har givet underværker for SmartGuys markedsføring. Den eneste ulempe der ligger ved det unge segment, er at, de unge finder mange andre konkurrenter, hvilket udgør en trussel for SmartGuy. Det ville sige SmartGuy skal hele tiden finde på at gøre en bedre service for deres kunder, hvilket ville holde fast på deres hovedmålgruppe. Hvor hvis du kigger på det ældre segment, så ville samme problem ikke ligeså meget opstå, da de ældre ikke bruger nettet og sociale medier ligeså meget, så de holder sig bare til hvad de kender.

Iforhold til ovenstående, skal virksomheden altså være obs. på de forskellige købemotiver. Det funktionelle købemotiv ville helt klart være noget, da tøj skal gøre man kan holde varmen. Udover det, ville de sociale også betyde meget, f.eks. modetøj, da man ønsker at gøre andre opmærksom på det tøj man går rundt i.

Leverandører:
SmartGuys leverandører består af forskellige tøjproducenter. Virksomheden har i alt 1.000 forskellige brands, hvor bl.a. Tiger of Sweden, Lacoste, Levi’s omtales. Leverandørerne har en stærk position overfor virksomheder som SmartGuy, da de enkelte købere hos leverandørerne ofte udgør en lille del af leverandørenes afsætning.

Konkurrenter:
Konkurrencen på markedet er ret hårdt. Det giver SmartGuy en fordel at kunne sælge produkterne billigere end man kan få dem for i butikkerne. Konceptet omkring internetbaserede virksomheder er steget de senere år, hvilket betyder en stigende konkurrenceintensitet i branchen og en del svære for SmartGuy.

En grund til at SmartGuy er blevet så store som de er, er fordi forbrugeren har meget erfaring med køb af produkter på internettet, samtidigt med det, fremkommer der også ofte opstartsomkostninger til virksomheder der operer 100% på internettet, hvilket betyder der i høj grad ville forekomme nye konkurrenter på markedet og overtage nogle af SmartGuys kunder.

Interessenter:
Til sidst i nærmiljøet, kunne der ære andre interessenter som banker eller långivere, som virksomheden kunne benytte sig af. Det ville kunne begrænse udviklingen og planerene som virksomhedens chefer havde.

Politiske Forhold:
De politiske forhold indeholder de love som skal overholdes i forhold til afsættelse af produkter. F.eks. kunne de skabe image problemer hvis ikke markedsføringsloven bliver overholdt, og det ville ikke se godt ud for SmartGuy.

Teknologisk Udvikling:
Den teknologiske udvikling har gjort store dele af befolkningen til moderne digitaliserede borgere. I dag behøver man ikke nødvendigvis at sidde foran computeren for at kunne bestille tøj på nette, i dag kan det blot gøres med smartphones eller tablets. På den måde har folk flere muligheder for at købe deres tøj, om så de mangler det eller bare har lyst til nyt tøj til sæsonen.

Kultur og miljø:
De kulturelle og miljømæssige forhold, har fået en vigtig betydning omkring i verden. Igen kan det skabe dårligt image hvis virksomheden ikke overholder de miljømæssige krav, som i sidste ender gør de mister kunder. Det ville sige de skal sørge for at producenternes produkter bliver produceret under rigtige vilkår og ikke forurener for meget.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!