Indholdsfortegnelse
Størst, bedst og smukkest
Opgave:

1. Giv en kort virksomhedskarakteristik af virksomheden (set i et historisk perspektiv).
- Tidslinje

2. Redegør for udviklingen af SAS’ servicepakke fra virksomhedens start og til i dag.

3. Beskriv de 7 pèr for SAS.
- Product:
- Place:
- Price:
- Promotion:
- Proces:
- People:
- Physical Evidence:

4. Analyser SAS`serviceleverancesystem

Uddrag
Størst, bedst og smukkest
Filmen ”SAS - Størst, bedst og smukkest” giver et portræt af virksomheden SAS fra den tidlige start til i dag.

Filmen indeholder en masse afsætningsøkonomiske områder/temaer, og tegner et billede af en branche, der, på godt og ondt, har gennemgået en rivende udvikling.

Filmen skildrer på bedste vis SAS’ udfordringer i bestræbelserne på at forblive nordens førende flyselskab.

Opgave:
1. Giv en kort virksomhedskarakteristik af virksomheden (set i et historisk perspektiv).

Er en servicevirksomhed
Tidslinje

• 1946 – SAS blev grundlagt (differentierings fokus) (Skandinavien Airline System) Hovedkontor i Stockholm

• Lufthavn i KBH (2850 arbejdspladser)
• Norge for bare æren

1954 – Hollywood ruten
1960 – Royal design hotel i KBH
1965 - SAS fik nye flytyper, stærkere markedsposition, og derudover udviklede de
det første e-reservationssystem i verden.
1980 - dårlig omtale, umotiveret personale -> ny chef (Karlson)

• Vender situationen 180 grader
• »Vi plejer at flyve med flyvemaskiner. Nu skal vi lære at flyve med mennesker.«
• Kæmpe fokus på service i hans til

1982 – business class
1990 – SAS EuroBonus (i dag 5.6 millioner medlemmer)