SAS | Analyse | 10 i karakter

Indledning
Luftfarts-giganten Scandinavian Airlines (SAS) har haft store økonomiske problemer det seneste årti. De seneste par år havde de endelig fået vendt skuden og var her på rette kurs.

Lige indtil årstallet ændredes til 2020. 3 måneder inde i året meldte verdenen lukket. Coronavirussen havde store udbrud i mange lande, også i Danmark.

Dette lukkede rejsemulighederne til og fra verdenslandene. I form af man ikke måtte rejse, måtte flybranchen se sig slået af så stor en magthaver, at kun tid og videnskabsmænd, måtte ses som redningsmænd.

Mulighederne for Scandinavian Airlines og resten af flybranchen er yderst begrænset. Udbruddet af coronavirussen har påvirket aktiekurserne for branchen negativt.

Mens aktierne er billige, er der nu rig mulighed for stor-investeringer, for med en vaccinebølge på vej, kan det kun gå i den rette retning.

I min opgave, vil jeg komme med en redegørelse for Scandinavian Airlines A/S og det marked, SAS befinder sig i, ved hjælp af karakterisering af henholdsvis Scandinavian Airlines A/S og flybranchen.

Jeg vil analysere SAS’ interne og eksterne miljø, hvilke elementer i omverdenen, de påvirkes af, både den omverden de selv kan påvirke, men også den omverden, hvor de ingen magt har.

Derudover vil jeg lave en analyse af SAS’ økonomiske situation, som i denne tid er meget relevant. Dels på baggrund af deres fortid og de økonomiske situationer de stod i, i 2012

men også af den mere aktuelle årsag, at flyverdenen er lukket ned, da den verdensomspændende corona-pandemi hærger. Jeg vil frembringe en diskussion om

hvilke muligheder SAS har for fremtidig vækst og afrunde med en vurdering om, hvorvidt Scandinavian Airlines er værd at investere i.

Indholdsfortegnelse
INDLEDNING 1
METODE 2
REDEGØRELSE FOR SAS OG FLYBRANCHEN 3
ANALYSE AF SAS’ ØKONOMISKE SITUATION 5
SAS’ INTERNE OG EKSTERNE MILJØ 6
- DEN AFHÆNGIGE OMVERDEN 6
- Konkurrenter 6
- Kunder 6
- Ansatte 7
- DEN UAFHÆNGIGE OMVERDEN 7
- Teknologiske og miljømæssige forhold 7
- Økonomiske forhold 8
- Politiske og lovgivningsmæssige forhold 8
DISKUSSION OG VURDERING 9
BILAG 11
LITTERATURLISTE 14

Uddrag
Flygiganten SAS, som ejes af de to skandinaviske lande, Danmark og Sverige, har i mange år været truet af udefrakommende faktorer.

Både af andre virksomheder i rejse- og luftfartsbranchen, som konkurrerer hårdt på den økonomiske front, men også af udfordringer i verdenen som helhed.

En af disse udfordringer udefra, kommer gennem coronavirussen, som har spredt sig rundt om i hele verdenen.

Dette har gjort, at størstedelen af landenes grænser rundt om i verdenen, har været nedlukket fra marts måned. SAS og resten af branchen håbede dog på

at når det ville åbne op igen efter nogle måneders nedlukning, ville verdensbefolkningen tage på rejser, som de plejede.

Dette ”boost” i væksten kom aldrig rigtigt, da kunderne frygtede at udrejse. Dette har gjort, at mange er blevet hjemme i stedet.

I Danmark har seværdighederne derfor haft et godt år. Dette gode år kan have givet danskerne og de tidligere rejsekunder, lyst til at være i Danmark.

Ikke kun i dette ene år, men også i de kommende. Dette er blot endnu en trussel for branchen og SAS.

Men dette har ikke kun haft en negativ virkning på SAS og andre flyselskaber, men også lufthavnene.

Lufthavnene har været mere end halvtomme i lang tid, hvilket har gjort, at det ikke har været nødvendigt med ligeså meget personale, som når lufthavnene har været proppet.

Det har også taget hårdt på branchen, at større virksomheder i Danmark ikke har kunne komme på forretningsrejser på samme måde som førhen.

Dette har især haft en stor indflydelse på SAS, som ofte er foretrukket for forretningsrejsende. SAS har de senere år sænket billetpriserne, ligesom andre lavprisselskaber.

Men SAS regner med kundernes loyalitet, når det gælder valg af selskab. Her spiller forretningsrejsende igen en stor rolle, da de oftest er loyale over for den service man modtager som kunde og præcise flyvetider.

I 2020 måtte flyselskaberne aflyse mange afgange. Dette gjorde, at omsætningen i lang tid var nærmest stillestående, hvis overhovedet eksisterende.

Den globale pandemi har gjort, at flyselskabernes har oplevet mere end en halvering af omsætningen i 2020, til sammenligning med 2019 .

Regnskabsåret 2019/20 blev året, hvor SAS måtte lide selskabets største underskud nogensinde. Dette kom frem efter, at selskabet havde offentliggjort årsregnskabet

som løber fra november 2019 til oktober 2020. I rapporten er det kommet frem, at selskabet har haft et tab på 6,8 milliarder danske kroner, hvor de året forinden havde overskud på 0,4 milliarder kroner.

Med en markedsandel på 39,5% i Danmark er der ingen tvivl om, at Scandinavian Airlines er markedslederen i den danske flybranche.

De lægger stor afstand til det nordiske lavprisselskab Norwegian fra Norge, som indtager en fornuftig andenplads i markedsandel, med 11,8% af markedet.

På trods af økonomiske udfordringer, køber kunderne altså stadig deres flyrejser ved de to selskaber.

Dette kan have en del at gøre med, at Norwegian er dygtige til deres arbejde, at bringe kunden fra A-B, og derfor kan de gøre det til en lav pris.

Man kan så sige, at derudover får kunden ikke noget yderligere. Hos SAS er de yderst punktlige, har en god behandling af passagerer, hvor kunden føler sig velkommen og godt tilpas.

Dette ved SAS godt, så derfor kan de tage en højere pris for billetterne, end Norwegian kan, selvom de to selskaber har mere eller mindre samme rejsedestinationer.

Men eftersom Norwegian har sagt farvel til langdistanceruter uden for Europa, så kan det se ud til en mindskning i andel hos Norwegian, og dermed større mulighed for andre flyselskaber, at overtage disse ruter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu