What is truly Scandinavian | Analyse | SAS | 10 i Karakter

Indledning
Vi forbinder alle Skandinavien med særlige kendetegn ”Nationalflaget til fødselsdage” eller ”Svenske Køttbullar”

Men hvad er egentlig ægte skandinavisk, hvilke kendetegn har vi selv skabt, og hvor stammer det hele oprindeligt fra? Er noget reklamen What is truly Scandinavian? Tager fat på.

SAS-reklamen “What is truly Scandinavian?” Er lavet af flyselskabet SAS og offentlig gjort d. 11. februar 2020. Formålet med reklamen er kort sagt at få solgt rejser, og samtidig fortælle at det er vigtigt at rejse ud i verden og opleve nye ting.

Uddrag
For at få modtageren overbevist om at Skandinavien er kendetegn kopiret fra lande rundt omkring i verden, anvender de årsagsargumentet f.eks. når de siger at Schweiz er årsagen til at der er opstået Barsel i Skandinavien ”Barsel? Tak Schweiz” - (0:30-0:35).

Sagt på en anden måde, hvis ikke Schweiz havde opfundet barsel, ville Skandinavien ikke have haft muligheden for at kopirere dette kendetegn, og at gå på barsel havde måske ikke været en del af den skandinaviske kultur.

Endnu en argumenttype der bliver gjort brug af i reklamen, er et Autoritetsargument. I dette tilfælde sandhedspostulatet. SAS påstår at have ret i at Skandinavien er ren kopi f.eks.

”Selv en danish er ikke særlig dansk, men østrigsk” - (1:14-1:18). Her er det tydligt at se at deres påstand er god nok.

Fordi de ikke har gjort brug af eksperter, men helt almindelige mennesker må modtageren stole på, at det der bliver sagt i reklamen er sandt.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu