SAS ’’Så godt som hjemme’’ – Nikolaj Coster-Waldau | Reklameanalyse

I denne opgave vil der være en analyse af to reklamespots fra SAS samt en sammenligning, hvor der derefter vurderes om gennemslagskraften i forhold til målgrupperne. Til sidst vil der være en perspektivering mellem de to reklamer og en tredje reklame fra et andet flyselskab.

Indholdsfortegnelse
SAS ’’Så godt som hjemme’’ - Nikolaj Coster-Waldau
SAS ’’Så godt som hjemme’’ - Nikolaj Coster-Waldau

Uddrag
Reklamen varer i 50 sekunder, hvilket er en normal længde for en tv-reklame. Reklamen handler om Nikolaj Coster-Waldau der er i udlandet på grund af sit arbejde, hvor der er stort fokus på savnet derhjemme. Her prøver SAS at fortælle at selvom man er i udlandet på grund af ets arbejde som man godt kan lide, vil man altid komme til at savne ens eget hjem. Det ser vi på Nikolaj Coster-Waldau, hvor seerne ser ham snakke med sin familie i Danmark efter optagelserne.

Derefter følger kameraet, hvor der er fokus på hvordan hans ansigtsudtryk er. Til sidst ser vi ham i en taxa er er på vej hen mod lufthavnen. Her er der i baggrunden et fly fra SAS der er ved at lande, det ser Nikolaj Coster-Waldau og får et smil på ansigtet med mottoet ’’Så godt som hjemme’’ .

---

Reklamen varer i ét minut, hvilket er en normal længde for en tv-reklame. Reklamen handler om Tom Kristensen der er i Frankrig som skal til lufthavnen. Her kommer han ind i en Taxa, hvor chaufføren genkender ham.

Chaufføren snakker hele tiden til Tom Kristensen imens han kører vildt rundt på de franske gader. Til sidst ser vi ham gå ind i lufthavnen hvorefter han sidder i flyet med mottoet ’’as good as home’’.

---

Disse reklamespots fra SAS har 2 forskellige målgrupper, dog med nogle fællestræk. Fællesmålgruppen for begge reklamer er, folk der rejser på grund af arbejde. Her har målgruppen noget at relatere til når de ser de kendte danskere som ikke føler sig hjemme eller utryg når de er i udlandet. Her kører SAS meget på patos vedrørende den følelse du får når du er ude og rejse samt den trygge følelse de får når de ser et SAS-fly.

Udover patos anvender SAS også etos, fordi de bruger kendte personer. Her bruger de Tom Kristensen og Nikolaj Coster-Waldau for at vise at selv de største danskere føler jeg hjemme og trygge ved at flyve med SAS.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her