Indledning
I denne opgave vil jeg analysere flyselvskabet Ryanairs interne situation. Jeg vil med hjælp fra forskellige teorier og modeller, finde ud af hvad deres kernekompetencer og konkurrencemæssige fordele er. Hvad er Ryanair særligt gode til og hvad kunne de gøre bedre?
I opgaven vil jeg blandt andet komme ind på virksomhedskarakteristik, forretningsmodellen (Business Model Canvas) og SW-opstilling
Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik:
Ryanairs forretningsmodel: Business Model Canvas:
Konklusion på forretningsmodel:
Kernekompetencer og Konkurrencemæssige fordele:
- Kernekompetencer:
- Konkurrencemæssige fordele:
Konklusion af Kernekompetencer og Konkurrencemæssige fordele:
SW- Opstilling - De stærke og svage sider
- Stærke:
- Svage:
Konklusion:
Litteraturliste:
Uddrag
Ryanair har stor fokus på sine omkostninger, da det er vigtigt for dem ikke at have så mange. Deres få omkostninger er til fly og betale medarbejdere.
---
Deres indtægter kommer primært gennem kunderne der bestiller flybilletter til deres fly. Derudover også ekstragebyr og service ombord som kunderne i nogen tilfælde skal betale.
Så selvom de ikke har så mange indtægter, har de sparet så meget på deres omkostninger, at de få indtægter i sidste ende godt kan dække omkostningerne.