Ryanairs Interne Situation | Analyse | 10 i karakter

Indledning
I denne opgave vil jeg analysere flyselvskabet Ryanairs interne situation. Jeg vil med hjælp fra forskellige teorier og modeller, finde ud af hvad deres kernekompetencer og konkurrencemæssige fordele er.

Hvad er Ryanair særligt gode til og hvad kunne de gøre bedre? I opgaven vil jeg blandt andet komme ind på virksomhedskarakteristik, forretningsmodellen (Business Model Canvas) og SW-opstilling

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik:
Ryanairs forretningsmodel: Business Model Canvas:
Konklusion på forretningsmodel:
Kernekompetencer og Konkurrencemæssige fordele:
- Kernekompetencer:
- Konkurrencemæssige fordele:
Konklusion af Kernekompetencer og Konkurrencemæssige fordele:
SW- Opstilling - De stærke og svage sider
- Stærke:
- Svage:
Konklusion:
Litteraturliste:

Uddrag
Ryanair er et lavprisflyselskab, som er udenlandsk ejet. Den Irske virksomhed er stiftet og etableret i 1985, af Tony Ryan. Selskabet er nu drevet af topchef, Michael O'Leary

Ryanair er en servicevirksomhed, da de sælger en service, nemlig flybilletter. Dermed er det ikke noget håndgribeligt. Ideen bag Ryanair var at skabe billigere flybilletter end dem der i forvejen var på markedet.

Tony Ryan ville sørge for at alle kunne have mulighed for at komme ud at rejse. Han ville skabe et selskab hvor man kunne komme billigt frem uden problemer.

Selskabets kernekompetencer er, at de sælger billige flybilletter, men alligevel har en indtjening, som konkurrerer med de helt store flyselskaber som SAS og Lufthansa.

Derudover er Ryanairs fly også oftest de fly der er ”on time” hvilket vil sige at de letter og lander til tiden (kilde: kommentar fra opgaveformuleringen, og Ryanairs hjemmeside)

Netop dette er også en af deres konkurrencemæssige fordele. De billige priser og deres stabile landetider er med til at kunderne foretrækker dem.

Deres kritiske succesfaktorer er, at de bruger de samme fly og ikke forskellige modeller som fx firmaet SAS.

Dette gør det nemmere og hurtigere for personalet at betjene flyene hvilket resultere i, at tiden flyene ikke er i luften, er meget lav. Deres fly flyver altså stort set hele tiden, hvilket gør de tjener flere penge på de enkelte fly.

---

Ryanair lever af at sælge lavpris flybilletter til prisbevidste kunder landet over. Ryanair er en servicevirksomhed.

Kunderne/forbrugere bestiller flybilletter gennem bookingsider som fx Momondo, Trivago og Expedia. Ideen var at skabe en flybillet som var billig, og god på samme tid.

Ryanair har nemlig formået at have de billigste billetter på markedet, men samtidig de mest stabile tider for at lette og lande.

Ryanair er også gode til at skære deres omkostninger helt i bund og derved have et stort overskud selvom deres flybilletter er billige.

Ved at analysere deres forretningsmodel er jeg også kommet frem til deres kernekompetencer og konkurrencemæssige fordele, som kan læses i næste afsnit.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu