Indledning
Voksne mennesker er nu til dags ikke så gode til at passe på sig selv, og derfor ikke komme til lægen i tide. Derfor har Kræftens Bekæmpelse lavet to kampagnefilm ’’Red din fars dag’’ og ’’Red din fars dag part 2’’ .

Kampagnefilmenes hensigt er at man skal passe på sig selv og komme afsted til lægen i tide, inden at det er for sent.

I disse to kampagner er der lagt meget fokus på fædre, da det oftest er mænd, som ikke er så gode til at passe på sig selv.

Uddrag
I scenen hvor faren henter drengen om aftenen, viser at faren vil gøre alt for ham . Faren og sønnen står i forgrunden og i mellemgrunden har vi det røde skilt og i baggrunden har en tog eller busstation.

Det er aften og der er derfor meget mørke farver. Men en farve som især fanger ens blik er det røde skilt. Det røde skilt kan symbolisere mange ting.

Det kan blandt andet symbolisere liv og stærke følelser. I dette tilfælde er der mange følelser, da det lidt handler om liv og død.

Derudover kan man også betegne den røde farve, som en signalfarve. Det vil altså sige at den udstråler en form for et signal om at der skal gøres noget og det skal gøres i tide.

Det betyder eksempelvis at man skal komme afsted til lægen med det samme, hvis der er tegn på nogle af de syv tegn på kræft.

Kampagnefilmen ’’Red din fars dag part 2’’ er udgivet af Kræftens Bekæmpelse i 2019. kampagnefilmens målgruppe er igen børn og unge i aldersgruppen fra 13 år og op efter, som ønsker at have sin far i mange år endnu.

Denne kampagnefilm har en alvidende fortæller. Det er nemlig sønnen Jakob, som man fortæller hele filmen igennem. I denne kampagnefilm er der to centrale personer.

Vi møder Jakob og hans far Kim. Denne kampagnefilm er meget personlig og den rammer derfor en meget følelsesmæssigt. Den er personlig fordi at man ser en masse klip fra nogle år tilbage.

Her ser man en masse gode og glade minder Jakob og Kim har sammen. Jakob vil ligesom alle andre unge mennesker gerne have sin far i mange år endnu og vil derfor gerne minde ham om, at han skal huske at passe på sig selv.