Pandora Smykker

Opgavebeskrivelse
1. Redegør kort for artiklerne ved hjælp af faglige begreber inden for de faglige områder vi har arbejdet med.

2. Analyser forbrugeradfærd i forbindelse med køb af smykker på nettet. Inddrag i din analyse såvel forhold som påvirker købsadfærden samt selve købsadfærdsanalysen indeholdende køberroller, købsadfærdstype med købstype og beslutningsprocessen

3. Kom ind på hvor godt rustet du mener Pandora er til at sælge smykker over nettet. Inddrag interne forhold i din besvarelse.

Uddrag
Jeg har være lidt inde og læse om Pandoras smykker på nettet, og på deres hjemmeside.
Pandora smykker er håndlavede, de er fremstillet i ædle materialer og til tilgængelige priser. Smykkerne sælges i mere end 50 lande med omkring 10.000 forhandlere, jeg var inde og kigge på tidligere tal for Pandora,. Pandora er i dag et aktieselskab, men blev stiftet i 1982 af Per Enevoldsen. Per startede sammen med sin kone Winnie Enevoldsen med at importere smykkerne fra Thailand og sælge dem på det danske marked.

Da efterspørgselen blev ved med at stige for Pandora , endte Per at sælge engros til smykkeforretninger. Det fører videre til at I 2008 købte Axcel (dansk investeringsfond) 60% af virksomheden I 2009 havde Pandora en samlet omsætning på 3,5 mia. danske kroner I 2011 var mere end et Pandora smykke solgt pr. Sekund, så Pandora var ret efterspurgt i 2011.
Den nuværende ejer fordeling for Pandoras smykker, ser ud sådan her:

Axcel ejer 64,15%
Enevoldsengruppen ejer 35,85%

Pandora går hovedsageligt efter at markedsudvikling – de prøver nemlig at komme ind på så mange markeder som overhovedet muligt og få så bredt et udvalg på deres produktsortiment.

Deres sekundære valg i vækstmatricen ville nok være markedspenetrering, da selvom de ønsker at markedsfører sig internationalt, vil de stadig øge salget i Danmark, og det ville nok være den er ’’sikkerheds’’ følelse ved at man har et godt brand i sit eget land.

Derudover går de også̊ efter at produktudvikle – Selvom deres smykker er i bedste kvalitet og håndlavede, så bliver de nød til at produktudvikle, da de også̊ bliver nød til at følge med moden.
Pandora har slået sig igennem på smykke markedet hvor det ellers er svært at slå sig igennem, men de har formodet at brande sig igennem, med deres unikke håndlavet armbånd med charms. De skabte et armbånd, hvor de går ind og opfylder den hver enkelte kundes behov ved at fremstille et unikt vedhæng som skal gå ind og fortælle hvem du er som person. Man kan tydligt læse ud fra de to artikler at de 4 p’er har været deres stærkeste side, især ’’PROMOTION’’ da det bare skriger af branding i de to artikler.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!