Indholdsfortegnelse
1. På hvilket planlægningsniveau er beslutningen om at udvide den nuværende fabrik blevet truffet?
2. Hvem i organisationen træffer beslutninger på dette planlægningsniveau?
3. Forklar, hvad virksomheden kan analysere ud fra Boston-modellen.
4. Analyser, hvorvidt de nævnte produktgrupper kan betegnes som SBU’er.
5. Forklar opbygningen af Boston-modellen.
6. Med udgangspunkt i ovennævnte oplysninger bedes du placere de enkelte forretningsområder i Boston-modellen.
7. Analyser virksomhedens samlede portefølje og vurder ud fra lærebogens figur 7.9, hvilke porteføljestrategier du vil anbefale virksomheden at benytte.
8. Vurder den samlede portefølje for Design A/S
Uddrag
Ud fra oplysningerne vi har fra bogen og fra given tekst, vil jeg vurdere, at det er det strategisk niveau.
Vi ved at Kids Design har den laveste omsætning, fordi mærket kun har eksisteret i to år, og bliver i dag produceret i Indien.
---
Virksomheder som har flere forretningsområder, har god grund til at benytte sig af modellen. Den giver et overblik over hvordan de skal fortsætte udviklingen og i forhold til konkurrencemarkedet.
Modellen benytter faktorerne markedsvækst og den relative markedsandel til at inddele virksomhedens SBU´er i følgende fire felter: Malkeko, Stjerne, Spørgsmålstegn og Hund.
Virksomheden kan derfor finde ud af om deres produkter sælger godt, eller om der skal nogle nye tiltag til for at styrke virksomheden, eller om det er nødvendigt at afskaffe et forretningsområde.