Design A/S – Tøjbranchen Opgave: Strategiske analyser

Opgavebeskrivelse
1. På hvilket planlægningsniveau er beslutningen om at udvide den nuværende fabrik blevet truffet?
2. Hvem i organisationen træffer beslutninger på dette planlægningsniveau?
3. Forklar, hvad virksomheden kan analysere ud fra Boston-modellen.
4. Analyser, hvorvidt de nævnte produktgrupper kan betegnes som SBU’er*.
5. Forklar opbygningen af Boston-modellen.
6. Med udgangspunkt i ovennævnte oplysninger bedes du placere de enkelte forretningsområder i Boston-modellen.
7. Analyser virksomhedens samlede portefølje og vurder ud fra figuren nedenfor, hvilke porteføljestrategier du vil anbefale virksomheden at benytte.
8. Vurder den samlede portefølje for Design A/S

Uddrag
Jeg vil vurdere udefra de givne oplysninger, at dette er det strategisk niveau. Vi får at vide at Kids Design har den laveste omsætning, fordi mærket kun har eksisteret i to år, og bliver i dag produceret i Indien.

Design A/S er et stort firma og har den bedste omsætning inden for branchen i hele Norden. De vil, derfor gerne investere i en ny produktion, hvor de kan samle al deres produktion bliver produceret på samme fabrik, i håb om at det kan gøre det lettere som måske lette produktionsomkostningerne på længere sigt, og gøre godt for dem mange år fremme.

---

Virksomheden vil gerne analysere Boston-modellen, fordi den giver et overblik over hvordan de skal fortsætte deres udvikling af de forskellige forretningsområder, og herefter kan de udarbejde de tiltag eller strategier som er nødvendige for den enkelte SBU. Virksomheden kan derfor finde ud af om deres produkter sælger godt, eller om der skal nogle nye tiltag til for at styrke virksomheden, eller om det måske er nødvendigt at afvikle et forretningsområde.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her