Indledning
Nespresso er et kaffesystem fra Nestlé, baseret på kaffekapsler som anvendes i specielle kaffemaskiner.

Grundlæggeren af Nespresso er Eric Favre. Nespresso’s virksomheds ide er simpel set at sætte nogen til skabe den perfekte kop espresso kaffe. Virksomheden blev etableret i 1986 med et håb om at revolutionere ideen om indkapslet kaffe og dedikerede maskiner.

Nespresso’s system blev introduceret på det schweiziske husholdningsmarked i 1989, hvor Nespresso havde meget fokus omkring deres kundeservice og oplevelser som man kunne blive en del via. Nespresso Club.

I dag er Nespresso en globalt styrede forretning med mere end 13.500 ansatte rundt i verden.

(Nestlé-Nespresso, u.d.) (Nestlé-Nespresso, u.d.) (Mai Christiansen)

I denne opgave vil jeg på baggrund af kildemateriale, teorier og modeller analyserer Nespressos eksterne situation i Danmark.

Jeg vil starte med at give et overblik ved at karakterisere det marked Nespresso befinder sig på i Danmark. Efter vil jeg ud fra omverdensmodellen analysere hvilke tiltag der kan påvirke Nespressos udvikling.

Så vil jeg redegøre for hvilke konkurrenter der befinder sig på markedet og efter definere dem ved hjælp af konkurantragtmodellen. Til sidst vil jeg slutte af med en konklusion hvor jeg vil vurdere styrken af konkurrencen mellem Nespresso og eksisterende konkurrenter.

Nespresso udgjorde i 2011 4% af Nestlés samlede omsætning, hvilket svarer til mere end 21,5 milliarder kr. hvilket svarer til en stigning på 20% samlingen med omsætningen fra 2010. I Danmark steg Nespresso’s omsætning med 70 pct. fra regnskabsår 2010 til 2011. En af grundene til Nespresso’s succes er deres branding og markedsføringsstrategier.

De har som eksemepel George Clooney som frontfigur, derudover har de deres luksuriøse Nespresso-butikker som gør at de adskiller sig fra de andre kaffebrands. Ved hjælp af deres markedsføring har de skabt en fortælling om eksklusivitet. Med designermaskiner og kvalitetskaffe bringer Nespresso caféstemningen ind i de danske hjem

Uddrag
Nespresso har tidligere haft patentrettigheder på deres kaffe-kapsler.

Siden 2012 hvor det ikke lykkedes Nespresso at vinde de juridiske kampe om patenter på kapselkaffen, har andre spillere på markedet stået klar til at kæmpe sig på markedet. Sagsanlægget fra Nespresso var især rettet mod Ethical Coffee Company som er stiftet af en tidligere chef hos Nespresso.

Ethical Coffee leverer kaffe-kapsler der er 20% billigere end Nespresso’s, derudover har de lancerede en espressomaskine i 2013 som kan bruge alle kaffe-kapsler på markedet.

Nespresso’s distributionskanaler er bl.a. deres 2 særlige butikker i Danmark og deres hjemmeside hvor man kan købe espressomaskiner og kaffe-kapsler. Ethical coffee’s distributionskanaler er bl.a. gennem de danske supermarkeder hvor deres kaffe-kapsler står på hylderne.