Matas case | Virksomhedsøkonomi

Indholdsfortegnelse
Opgave 1: Virksomhedskarakteristik
Opgave 2: Beslutninger og beslutningsniveauer
Opgave 3: Analyse af markedet

Uddrag
- Hvilket marked befinder Matas sig på:
Matas A/S er en landsdækkende detailforhandler med fokus på produkter inden for skønheds, personligpleje og kosmetik. Matas har gennem tiderne specialiseret sin forretning inden for fire hovedområder; skønhed og personlig pleje, sundhed, husholdningspleje og vitaminer og kosttilskud. Selskabet er Danmarks største detailforhandler inden for skønheds – og sundhedsprodukter.

- Primær, sekundær eller tertiær markedstype?
Matas er på den tertiære markedstype, fordi ikke selv forarbejder nogen af deres varer, de yder bare den service, ved at sælge varerne og give vejledning i forhold til makeup og hudpleje produkter.

- Delmarkeder?
Matas befinder sig på mellemhandlermarkedet, hvor de er en detailbutik, det vil sige, at de køber store mængder varer hjem også sælge de dem i små partier (enkelt stk.) til forbrugerne.

- Heterogent eller homogent marked?
Matas er på det heterogene marked, fordi på det heterogene marked er det produkter som er lavet til kundernes præferencer, så det er noget kunderne selv foretrækker. Og i Matas laver man ofte ikke impulskøb, fordi det er en butik man går ind i, for at finde et bestemt produkt, man allerede har tænkt over hjemmefra.

- Geografiske markeder?
Matas har kun butikker placeret i Danmark.

- Hvordan er konkurrencesituationen på markedet:
- Konkurrenter?

Matas er en af de store aktører på det danske marked og konkurrerer med mange store og små̊ konkurrenter inden for de fire opdelte produktsegmenter. Konkurrenterne omfatter en rækker store og små forretninger, herunder lokale specialiserede detailforhandlere med fysiske forretninger, såsom discountbutikker, supermarkedskæder, stormagasiner og apoteker. Derudover konkurrerer Matas med en række internetforhandlere, samt dem der sælger direkte til forbrugerne.

I og med at konkurrenterne har øget deres fokus på Skønheds- og sundhedsmarked, og investeret aggressivt i at øge deres markedsandel, betyder det at Matas konkurrencesituation bliver skærpet. Aktørerne på det danske Skønheds- og sundhedsmarked differentierer sig fra hinanden. Supermarkedskæder og discountbutikker differentierer sig med lavere priser, men store magasinger og helsekostforretningerne, Apoteker differentiere sig på service og varesortimenter. Matas differentierer sig også på varesortiment, service og ikke mindst egne mærker.

- Konkurrencesituation og konkurrenceforhold?
Det danske Skønheds- og sundhedsmarked er præget af hård konkurrence og konkurrenceintensiteten vurderes derfor at være høj.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu